165:2 The time to start teaching positive commandments, is for every child according to his wisdom and his understanding for example, one who knows about Shabbat, is obliged to hear kiddush and havdola and everything associated. Education on negative commandments, whether from the Torah or from the Rabbis, is for every child who has reached the age of understanding, who understands when one says to him that this is forbidden to do, or forbidden to eat. One should educate the small children to respond in the synagogue ''Amen'' and the rest of the things. From the time that the child responds ''Amen'' he has a share in the world to come. One needs to educate them that they should stand in the synagogue in awe and in fear. But those who come and go and play about, better not to bring them. | הגעת זמן החינוך למצות עשה הוא בכל תינוק לפי חכמתו והבנתו כגון היודע מענין שבת חייב לשמוע קידוש והבדלה וכל כיוצא בזה והחינוך במצות לא תעשה בין בדאורייתא בין בדרבנן הוא בכל תינוק שהוא בר הבנה שמבין כשאומרים לו שזה אסור לעשות או אסור לאכול ויש לחנך הקטנים שיענו בבית הכנסת אמן ושאר הדברים ומשעה שהתינוק עונה אמן יש לו חלק לעולם הבא וצריכין לחנכם שיעמדו בבית הכנסת באימה וביראה אבל אותם שהם רצים ושבים ומבלבלים מוטב שלא להביאם |
165:3 Even one who isn't the father of a child, is forbidden to give him
a prohibited item to eat, or to instruct him to do some forbidden
action. For the majority of halachic authorities even something
forbidden only by the Rabbinic authorities, is forbidden to give him to
eat or to instruct him to do. if the child is slightly ill and he needs
to eat something prohibited, one should permit to be given to him, by a
Gentile, something that's only prohibited by the Rabbis (and on the
matter of chametz on Pesach see the laws of Pesach).1
1) Chapter 117:12. | אפילו מי שאינו אביו של קטן אסור שיתן לו דבר איסור לאכלו או לצוותו שיעשה איזה איסור לרוב הפוסקים אפילו דבר האסור רק מדרבנן אסור ליתן לו לאכול או לצוותו שיעשה ואם התינוק חולה קצת וצריך לאכול דבר איסר יש להתיר לתת לו על ידי אינו יהודי דבר שאינו אסור רק מדרבנן ולענין חמץ בפסח עיין בהלכות פסח |
165:4 Something which isn't prohibited by itself, rather that the time
causes it, there is no mizvah of education, therefore it's allowed to
give a child to eat before kiddush, even though one's obliged to teach
him about kiddush, but it's forbidden to give him to eat outside the
succah. For especially on Kiddush which is like a negative prohibition,
that it's forbidden to eat before kiddush, on that they were lenient.
However, to transgress a positive commandment1 it's forbidden to give
him.
1) The child isn't allowed to eat before kiddush in the succah, because of the positive commandment to eat only in the succah during Succot. If it's not Succot, we can allow him to eat before kiddush, because this is only a negative commandment of not eating before kiddush, which doesn't apply to children. | דבר שאין בו איסור מצד עצמו אלא שהיום גורם אין מצות חינוך ולפיכך מותר ליתן לתינוק לאכול קודם קידוש אף על גב דחייב לחנכו בקידוש אבל אסור ליתן לו לאכול חוץ לסוכה דדוקא בקידוש שהוא כמו איסור לאו שאסור לאכול קודם קידוש בזה קיל אבל לעבור על עשה אסור ליתן לו |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here