164:6 On the subject of whether the Cohen returns afterwards all the
redemption money or only part to the father, the Turei Zahav1 wrote the
reason (and one needs to check there) and one who wants to perform the
commandment properly, should choose a poor Cohen, who knows Torah and is
(G-d) fearing, and the father and Cohen agree between themselves not to
return,2 or that he gives it to him as a gift on condition that he
returns it.
1) Rabbi David Halevi (1586-1667) also known as the Taz. 2) The redemption money. |
בענין מה שנוהגין שהכהן מחזיר אחר כך את דמי הפדיון כולו או מקצתו להאב כתב הטורי זהב טעם וצריך עיון ומי שרוצה לעשות המצוה כדבעי למיהוי יבחור לו כהן עני בעל תורה ויראה והאב גם הכהן יגמרו בדעתם שלא להחזיר או יתן לו במתנה על מנת להחזיר |
164:7 The mother is not obligated to redeem her son and if the father
has died the Bet Din1 redeems him.
1) Rabbinic court. | האם אינה חייבת לפדות את בנה ואם מת האב הבית דין פודין אותו |
164:8 If the father transgressed and didn't redeem his son, or the
father died and the Bet Din didn't redeem him, he (the son) is obligated
by himself to redeem himself, when he becomes adult. He blesses
''...sanctified us with His mitzvot, and instructed us regarding the
redemption of a first-born.''1 and ''Who has kept us alive...''
1) Note the change in the wording from ''son'' to ''first-born''. | עבר האב ולא פדה את בנו או שמת האב והבית דין לא פדה אותו חייב הוא בעצמו לפדות את עצמו כשיגדיל ומברך אשר קדשנו במצותיו וצונו על פדיון בכור ושהחיינו |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here