16:2 Between the sections, it is permitted to respond ''Amen'' to any
blessing one hears. 1 Surely, it is permitted to respond to Kedusha, to
Kaddish, and to ''Bless ye the Lord''. However, ''blessed be He and
blessed be His name'', should not be said. Similarly, if one hears the
congregation saying Shema, one should not say (together) with them, the
verse ''Hear, O Israel''. Rather, one should say what (the prayers) one
is saying out aloud, in the way that the congregation says (out aloud)
''Hear, O Israel'' to appear as if one is reading with them.
1) The Chayei Adam and the Shulchan Aruch HaRav 66:5 forbid saying ''Amen'' to any blessing with the exception of ''the holy G-d'', ''who hearkens to prayer'', the blessings said when called to the Torah, and the blessing which one has just said - e.g., a person who concludes ''creator of the lights'' may answer ''Amen'' if he hears another conclude the same blessing. |
בין הפרקים מותר לומר אמן על כל ברכה שהוא שומע ומכל שכן דמותר לענות לקדושה ולקדיש ולברכו אבל ברוך הוא וברוך שמו לא יאמר וגם אם שומע שהקהל אומרים קריאת שמע לא יאמר עמהם את הפסוק שמע ישראל אלא יאמר מה שהוא אומר בקול רם כדרך שאומרים הקהל שמע ישראל שיהא נראה כאלו קורא עמהם |
16:3 In the middle of the section, one does not respond ''Amen'' except
after the blessing ''the holy G-d'' and after the blessing ''who
hearkens to prayer''. To Kaddish, one should say Amen; ''Let His great
name be blessed for ever and in all eternity''. 1 When the chazan says:
''which are said in the world, and say ye, Amen'', one should also
respond ''Amen.'' To the rest of the ''Amen''s that are in Kaddish, one
should not respond, for (these responses) are not from the main point of
the Kaddish. In the Kedusha: (for the introductory section), one remains
silent and listens to the chazan, and then responds with the
congregation ''Holy, Holy, Holy, is the G-d of Hosts. The entire earth
is filled with His glory.'' Then one remains silent 2 and says together
with the congregation, ''Blessed be the glory of G-d from His place.''
One should say no more, 3 (for the rest) is not the main point of the
Kedusha. If one hears ''Bless ye...'' either from the chazan or from one
who was called to the Torah, one responds ''Blessed be the Lord who is
blessed for ever and ever.'' Also, (one responds) ''Amen'' after the
blessings (of the one) called to the Torah. If the congregation says
''We give thanks...'' one should also bow and say ''We give thanks to
you'', but no more. If one hears thunder, some (authorities) say that
one is allowed also to stop and say the blessing 4 but other
(authorities) say that one should not stop at this point. 5
1) The Magen Avraham 66:6 and the Shulchan Aruch HaRav ibid. advise adding the word ''Let be blessed''.} 2) Without saying the passage that was said by the chazan. 3) That is, the other responses including ''The Lord shall reign...''). In the pesukim which accompany his Siddur, Rav Shneur Zalman of Liadi also allows ''The Lord shall reign...'' to be said. 4) ''Whose strength and power fill the world''. 5) The Shulchan Aruch HaRav 66:4 allows one to say the blessing even in the midst of the sections. However, the Mishna Berurah 66:19 also mentions a more stringent opinion which allows it to be said only between the various sections, but not in the midst of a section. |
באמצע הפרק אינו עונה אמן רק אחר ברכת האל הקדוש ואחר ברכת שומע תפלה ובקדיש יאמר אמן יהא שמיה רבא מברך לעלם ולעלמי עלמיא וכשאומר השליח צבור דאמירן בעלמא ואמרו אמן יאמר גם כן אמן ושאר אמנים שבקדיש לא יענה שאינם מעיקר הקדיש ובקדושה ישתוק וישמע מהשליח צבור ויאמר עם הקהל קדוש קדוש קדוש ה' צבאות מלא כל הארץ כבודו וישתוק ויאמר עם הקהל ברוך כבוד ה' ממקומו ויותר לא יאמר שאינו מעיקר הקדושה ואם שומע ברכו בין מן השליח צבור בין מן העולה לתורה עונה ברוך ה' המבורך לעולם ועד וגם אמן שאחר ברכות העולה ואם הקהל אומרים מודים ישחה גם כן ויאמר מודים אנחנו לך ולא יותר ואם שומע קול רעם יש אומרים דמותר לו גם כן להפסיק ולברך ויש אומרים דלא יפסיק בזה |
16:4 On the interruptions which we said one is allowed to stop in the midst of the section: if one is in the blessings, one plans the interruption at the end of a topic. If one is in the midst of the Shema, one should plan that the interruption be made between verses. If this is impossible, one may interruption even in the middle of the verse. One begins after (such an break) from the beginning of the verse. | אלו ההפסקות שאמרנו שמותר להפסיק באמצע הפרק אם הוא בברכות יכוין שיהא ההפסק היכא דסליק ענינא ואם הוא בקריאת שמע יכוין שיהא ההפסק בין פסוק לפסוק ואם אי אפשר מותר לו להפסיק אפילו באמצע הפסוק ויתחיל אחר כך מתחלת הפסוק |
To subscribe click here. To unsubscribe click here.