162:1 If her husband is in town it's a mitzvah on the woman to immerse
(herself) at the proper time, in order not to nullify ''be fruitful and
multiply''1 even for one night, for we find in Joshua that he was
punished over nullifying ''be fruitful and multiply'' for one night. A
woman who delays immersing in order to distress her husband, her
punishment is very severe, Heaven forbid.
1) The commandment to have children. |
אם בעלה בעיר מצוה על האשה שתטבול בזמנה שלא לבטל מפריה ורביה אפילו לילה אחד שהרי מצינו ביהושע שנענש על שביטל את ישראל מפריה ורביה לילה אחד ואשה שמתאחרת מלטבול כדי לצער את בעלה עונשה גדול מאד רחמנא ליצלן |
162:2 It's forbidden (for her) to immerse on the seventh day until after
the stars have appeared,1 and even to immerse close to night-fall, such
that she doesn't come to her house until it's dark, is also forbidden.
Even if she was delayed and didn't immerse on the night after the
seventh day, and immerses afterwards, she is also forbidden to immerse
during the day. Also on this matter she should be strict and not immerse
even close to night-fall, so that she doesn't come to her house until
it's dark, rather she should immerse actually in the night. Brides who
are immersing before the wedding ceremony, can immerse on the eighth day
or afterwards in the day, In an emergency, even if she is immersing on
the seventh day, she can still immerse in the day, even in the morning
after day-break, however one shouldn't have the wedding ceremony until
the stars appear. However, if she immerses after the wedding ceremony,
even though this is the first immersion for (the benefit of) her
husband, the law for her is like any other woman.
1) i.e.; she must wait until the day is definitely over. | אסורה לטבול ביום השביעי עד צאת הכוכבים ואפילו לטבול סמוך לחשכה באופן שלא תבא לביתה עד שתחשך נמי אסור ואפילו נתאחרה שלא טבלה בלילה שלאחר יום השביעי וטובלת אחר כך אסורה גם כן לטבול ביום וגם בענין זה יש להחמיר שלא תטבול אפילו סמוך לחשכה ושלא תבוא לביתה עד שתחשך אלא תטבול דוקא בלילה והכלות הטובלות קודם החופה יכולות לטבול ביום השמיני או אחר כך ביום ובשעת הדחק אפילו אם טובלת ביום השביעי יכולה גם כן לטבול ביום ואפילו בבוקר לאחר הנץ החמה אבל לא יעמידו את החופה עד צאת הכוכבים אבל אם טובלת לאחר החופה אף על פי שהיא טבילה הראשונה לבעלה דינה כמו שאר אשה |
162:3 If she was compelled by circumstances, for example, she was afraid
to immerse at night due to the cold or fear, or the house of immersion1
is outside the city, and the city gates are locked at night, she can
immerse on the eighth while it's still day. However, on the seventh she
shouldn't immerse on the day, even if there are compelling
circumstances. Although she is allowed to immerse, due to compelling
circumstances, on the eighth in the day, she should then actually do
also the combing2 close to the immersion. However, if the eighth day is
Shabbat or a festival, she needs to do the combing on the day before the
immersion, and also to immerse on that day is forbidden, because two
leniencies on one matter, we don't allow (that is, immersing during the
day, and distancing (the act of) combing from the immersion.)
1) The Mikvah. 2) See Ch. 160. | היכא דאיכא אונס כגון שיראה לטבול בלילה מחמת צינה או פחד או שבית הטבילה הוא חוץ לעיר ושערי העיר ננעלים בלילה יכולה לטבול בשמיני בעוד יום אבל בשביעי לא תטבול ביום אפילו במקום אונס והא דמותרת לטבול במקום אונס בשמיני ביום דוקא שתעשה גם החפיפה אז סמוך לטבילה אבל אם יום השמיני הוא שבת או יום טוב שתצטרך לעשות החפיפה ביום שקודם הטבילה וגם תטבול ביום זהו אסור משום דתרי קולי בדבר אחד לא מקילינן דהיינו טבילה ביום וגם הרחקת חפיפה מטבילה |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here