Audio by Ushy Fried

162:10 A woman should be modest about her immersion and hide the night of her immersion. and not go in public so that people don't notice her. About one who doesn't do this it was said about her ''cursed be the one that lies with any manner of beast''1 Further, she should be careful that when she leaves from the immersion she should meet with a woman friend who will touch her, so that she won't be touched first by something unclean such as a dog or pig or horse or a leper and similar or an ignorant person or a non-Jew, and if one of those met her, if she is very strict2 she will return and (again) immerse. One who met a woman coming out from immersing should be afraid, Heaven forbid, of having sinned, and the remedy for this, is to say twice these verses, ''He pours contempt upon nobles, and causes them to wander in the wilderness, where there is no way'' (Psalms 107)3 ''He pours contempt upon princes, and weakens the belt of the mighty'' (Job 12)4

1) Deut. 27:21. 2) lit. ''fears heaven''. 3) Psalms 107:40. 4) Job 12:21.

יש לאשה להיות צנועה בטבילתה להסתיר ליל טבילתה ולא תלך בפני הבריות שלא ירגישו בה בני אדם ומי שאינה עושה כן נאמר עליה ארור שוכב עם בהמה עוד יש לה ליזהר כשתצא מן הטבילה שתפגע בה חברתה ותגע בה שלא יפגע בה תחלה דבר טמא כגון כלב או חמור או חזיר או סוס או מצורע וכיוצא בהן או עם הארץ או אינו יהודי ואם פגעו בה דברים אלו אם היא יראת שמים תחזור ותטבול מי שפגע באשה שיוצאת מן הטבילה איכא למיחש חס ושלום לתקלה והתקנה היא שיאמר ב' פעמים פסוקים אלו שופך בוז על נדיבים ויתעם בתהו לא דרך תהלים ק''ז שופך בוז על נדיבים ומזיח אפיקים רפה איוב י''ב
162:11 To heat the water of the Mikvah, some (authorities) forbid and some allow. There has already spread the custom in many places to allow (this) but in a place where there isn't the custom one shouldn't be lenient. In a place where the custom is to be lenient, one needs to take care that on Friday evening when one immerses, the water shouldn't be actually hot but rather warm. לחמם את מי המקוה יש אוסרין ויש מתירין וכבר נתפשט המנהג בהרבה מקומות להיתר אבל במקום שאין מנהג אין להקל ובמקום שנוהגין להקל צריכין להשגיח שבליל שבת כשטובלין לא יהיה המים חמין ממש אלא פושרין
162:12 Concerning immersion in rivers, according to many of the great sages, may their memory be for a blessing, immersion in a river is not valid, except when it's so small, that we are certain it wasn't swollen by rainwater or melting snow, for rainwater and melted snow don't cleanse except when they are resting in a Mikvah. However, when they are flowing on the ground they don't cleanse. However, spring water cleanses also when it's flowing. In an emergency, in a place where there is no Mikvah, it's customary to be lenient and to rely on the Rabbis whose opinion is like those who said that even if one saw the river was swollen from rain, in any case in essence, the swelling (waters) come from underground sources. For at the time of rain, the air becomes wet and the sources of the clouds increase and grow, and we find always that the water in a river is mainly from springs, and the rain water is annulled in it, and it cleanses also while flowing. However in a place where there is a Mikvah, no way we should be lenient. Also, in a place without a Mikvah, if it's possible, we should be strict, and if the river was swollen from rainwater, she can wait for her immersion, two or three days, until it returns to its normal state. It's preferable if possible, not to immerse in the place where it's wider1 rather in the place it always flows, and in this matter we can be slightly more lenient.

1) Wider than the normal, due to the rain water.

בענין הטבילה בנהרות לדעת הרבה גדולי הפוסקים זכרונם לברכה אין טבילה מועלת בנהר אלא בזמן שהוא קטן כל כך שידוע בבירור שלא נתגדל מחמת מי גשמים או מי שלגים כי מי גשמים ומי שלגים אינם מטהרין אלא בזמן שהם נקיים ועומדים במקוה אבל כשהם זוחלים על הארץ אינם מטהרין אלא מי מעין מטהר גם בזוחלין ואך בשעת הדחק במקום שאין מקוה נוהגין להקל ולסמוך על הפוסקים דסבירא להו כמאן דאמר דאפילו רואים שהנהר מתגדל מן הגשמים מכל מקום עיקר גידולו הוא ממקורו מן התהום כי בעת הגשמים האויר מלוחלח ומקורי המעיינות מתרבים ומתגברים ונמצא לעולם שהמים שבנהר רובם ממעין ומי הגשמים מתבטלים בתוכו ומטהרין גם בזוחלין אבל במקום שיש מקוה חלילה להקל וגם במקום שאין מקוה אם באפשרי יש להחמיר שאם הנהר נתרבה ממי גשמים תמתין בטבילתה ב' או ג' ימים עד שישוב לאיתנו וטוב אם באפשרי שלא תטבול במקום שנתרחב אלא במקום שהולך תמיד דבזה יש להקל קצת טפי

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here