160:3 In a place where there is no bath in the Mikva and she cleans (herself) at her home then goes to immerse, she should take with her a comb and comb there her hair a second time. | במקום שאין מרחץ בבית הטבילה אלא שחופפת בביתה ואחר כך הולכת לטבול תשא עמה מסרק ותסרוק שמה שערותיה עוד הפעם |
160:4 In an emergency, when it is impossible for her to clean (herself)
in the day she can do it at night, only be careful to clean properly and
not hurry, similarly if it's impossible for her to clean (herself) at
night,1 she can do all the cleaning during the day.
1) As described above (in Law 1), she should do the cleaning during the day and again at night just before immersing. | בשעת הדחק שאי אפשר לה לעשות החפיפה ביום תוכל לעשותה בלילה רק תזהר לחוף כראוי ולא תמהר וכן אם אי אפשר לה לחוף גם בלילה תוכל לעשות כל החפיפה ביום |
160:5 If the time for her immersion came on Friday evening she cleans herself in the day, and be very careful to finish all the cleaning before twilight so that she doesn't come, Heaven forbid, to desecrate Shabbat. Concerning the lighting of the (Shabbat) candles, the preferred way is, if possible she should go to her home after the cleaning, or do the cleaning at her home and after cleaning but before twilight light the candles and afterwards immerse. If this is not possible, her husband should light. If this is also impossible she should light and bless over the candles while it is still fully day, and say before lighting that she doesn't make Shabbat in with this lighting, for when there is need such a condition is permissible. However, what some do by blessing after immersion on lit candles, should be stopped because she is making a blessing in vain. | חל טבילתה בליל שבת תעשה החפיפה ביום ותזהר מאד לגמור כל החפיפה קודם בין השמשות שלא תבא חס ושלום לידי חילול שבת ולענין הדלקת הנרות המובחר הוא אם אפשר שתלך לביתה לאחר החפיפה או שתעשה החפיפה בביתה ולאחר החפיפה קודם בין השמשות תדליק את הנרות ואחר כך תטבול ואם אי אפשר ידליק הבעל ואם גם זאת אי אפשר תדליק ותברך על הנרות בעוד יום גדול ותאמר קודם הדלקה שאינה מקבלת שבת בהדלקה זאת כי במקום הצורך מהני תנאי אבל מה שקצת נוהגות לברך אחר הטבילה על הנרות דולקות צריכין לבטל כי היא מברכת ברכה לבטלה |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here