157:7 A maiden that after the first relations had the ritual immersion, and also after their second relations saw blood and also on the third and fourth time, there is a question whether it is allowed for her to stay with her husband. | בתולה שלאחר בעילה ראשונה טבלה וגם בבעילה שניה ראתה דם וכן בפעם שלישי ורביעי יש בזה שאלה אם מותרת להשאר אצל בעלה |
157:8 It is allowed to have relations with a maiden on Shabbat even though this makes a wound. | מותר לבעול בתולה בשבת אף על פי שהוא עושה חבורה |
158:1 A woman who has been delivered of a child, whether it was born
live or born dead or was a miscarriage,1 even if she didn't see blood
she is (considered) as unclean by reason of the birth.2 According to the
halacha, if she had a male baby, she is unclean for seven days due to
the birth, and afterwards she can count (another) seven clean (days)
then immerse.3 If (the baby) was female, she is unclean for fourteen
days due to the birth and afterwards she can count (another) seven clean
(days) then immerse. Some places have the custom of not immersing until
forty days for a male and eighty days for a female, in the places where
this custom is kept by all one should not be lenient, for there are
reasons for this, and on this it was said:4 ''My son, hear the
instruction of your father, and do not forsake the Torah of your
mother'' however, in our countries this is not a fixed custom, and the
custom in some places of not immersing until six weeks for a male and
nine weeks for a female, and similar customs to these, they don't have
any reasons and have already been cancelled in religious communities by
the sages, may their memory be for a blessing.
1) So an embryo or foetus came out. 2) This is a different form of uncleanliness from that due to her monthly periods. 3) In a kosher ritual immersion pool or mikvah. 4) Proverbs 1:8. | יולדת בין ילדה ולד חי בין ולד מת ואפילו נפל אפילו לא ראתה דם הרי היא טמאה טומאת לידה ומצד הדין אם היה הולד זכר היא טמאה שבעת ימים משום לידה ואחר כך יכולה לספור שבעה נקיים ותטבול ואם היה נקבה היא טמאה ארבעה עשר יום משום לידה אחר כך סופרת שבעה נקיים וטובלת ויש מקומות שנוהגין שאינן טובלות תוך ארבעים יום לזכר ושמונים יום לנקבה, ובמקום שהמנהג הזה הוא מוסכם אצל כולם אין להקל כי יש קצת טעם בזה ועל כזה נאמר שמע בני מוסר אביך ואל תטוש תורת אמך אבל במדינותינו אין בזה מנהג קבוע ומה שיש בקצת מקומות מנהג שלא לטבול עד לאחר ששה שבועות לזכר ותשעה שבועות לנקבה וכדומה למנהגים כאלו אין להם שום טעם וכבר נתבטלו בקהלות קדושות על ידי גאונים זכרונם לברכה |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here