157:1 A woman who is preparing herself for marriage, needs to count
first seven (days she is) clean, regardless of whether she is young and
has not yet had her menses, or whether she is old and has already
stopped seeing,1 in any event we assume that from desire2 there was an
issue of a drop of blood which was lost, therefore she is assumed to be
like one who is menstrually unclean, and also after counting seven clean
(days) she has to check herself every day until the ritual immersion,3
and also after the immersion until the mizvah of relations.4
1) Her menses. 2) Or excitement at the thought of her forthcoming marriage. 3) Before the wedding ceremony. 4) The first time with her husband is considered as a mitzvah and also is an essential part of them being considered as married. |
אשה שהיא מכינה את עצמה לנישואין צריכה לספור תחלה שבעה נקיים בין שהיא קטנה שעדיין לא ראתה דם מעולם בין שהיא זקנה שכבר פסקה מלראות מכל מקום חיישינן שמא מחמת חימוד יצא ממנה איזה טפה דם ונאבד לכן מחזיקים אותה כמו נדה ממש וגם לאחר ספירת שבעה נקיים יש לה לבדוק את עצמה בכל יום עד הטבילה וכן לאחר הטבילה עד בעילת מצוה |
157:2 If the wedding was delayed for any reason, and afterwards came
back and agreed to do the wedding,1 even though she counted the seven
clean (days) at the beginning, in any event she needs to count again
because we have a new possibility (of a drop of blood) from desire, and
even if she checked herself on every day between them this doesn't
avail. If there wasn't a definite postponement rather a delay on
agreeing the dowry and the like, and due to this the wedding was delayed
until they agreed, or they voluntarily delayed the wedding from the
agreed date and set another day, they should ask a Torah sage if the
seven clean (days) she counted are valid for her. If they quarrelled at
the time of the wedding, and another bridegroom replaced the first, it's
not clear if she is covered by the seven clean (days) she counted with a
different bridegroom in mind, rather even if after she wanted another
bridegroom and then returned and reconciled with the first, the first
seven clean (days) are not valid for her, since she no longer had him in
mind and so needs to count again.
1) On the original date. | אם נדחו הנישואין מחמת איזה סיבה ואחר כך שוב נתפשרו לעשות הנישואין אף על פי שספרה שבעה נקיים בראשונה מכל מקום צריכה לספור מחדש כיון שנולד לה חימוד חדש ואפילו בדקה עצמה בכל הימים שבינתים לא מהני לה ואם לא היה דיחוי גמור אלא שלא יכלו להשוות בעסק הנדוניא וכדומה ומחמת זה נתעכבו הנישואין עד שנתפשרו או שמרצונם דחו הנישואין מיום שקבעוהו והגבילו יום אחר יעשו שאלת חכם אם שבעה נקיים הראשונים מהני לה אם נתקוטטו בשעת הנישואין ונכנס חתן אחר תחת הראשון פשיטא דלא מהני לה שבעה נקיים שספרה על דעת חתן אחר אלא אפילו אם לאחר שנתרצו לחתן אחר שוב נתפייס הראשון לא מהני לה שבעה נקיים הראשונים כיון שהסיחה דעתה ממנו אלא צריכה לספור מחדש |
157:3 One must be careful not to marry a woman until she has been
purified from her uncleanliness and if time is short one needs to make
the wedding while she is still unclean, or if it happened that her
menses started after the wedding ceremony but before she had relations,1
they should not be alone without a watcher2 until she ritually immerses.
It is customary to take a boy (to be) with the bridegroom and a girl to
be with the bride, and they (shouldn't) be alone together even in the
daytime without the boy or girl. They need to be old enough to
understand about relations, but not so old that they already have sexual
feelings themselves, rather in between. There is no difference in this
matter between a bachelor and a widower or between a maiden and a widow,
because as long as he has not yet had relations with this woman after
the ritual immersion we assume that she has normal urges and it is
forbidden for them to be alone without a watcher.
1) That is, the first relations between the husband and wife after the marriage ceremony. 2) Normally, immediately after the wedding ceremony under the canopy, the couple go into a room by themselves and eat a meal together. If the woman is having her menses, they are not allowed to have relations until after she has been purified. Similarly they are not allowed to be alone together. | יש ליזהר שלא תנשא אשה עד שתטהר מטומאתה ואם העת דחוקה וצריכין לעשות הנישואין בעודה בטומאתה או אם אירע שפירסה נדה לאחר החופה קודם שנבעלה לא יתיחדו בלי שמירה עד שתטבול ונוהגין ליקח קטן אצל החתן וקטנה אצל הכלה ואין מתיחדין אפילו ביום בלא קטן או קטנה וצריכין שיהיו גדולים קצת שיודעין עניני ביאה ולא גדולה ממש שכבר לבשה יצרא שיש לחוש שתתפתה אלא בינונים ואין חילוק בזה בין בחור לאלמן ובין בתולה לאלמנה שכל שלא בעל אשה זו מימיו חיישינן דתקיף יצריה ואסורין להתיחד בלי שמירה |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here