15:6 Some (authorities) say that it is not necessary to stand during Kaddish. However, (for) every Kaddish which (follows a prayer said while) standing - e.g., (the Kaddish) after Hallel - one should remain standing until after Amen; ''Let His great name..''. Some (other authorities) say that it is always necessary to stand for Kaddish and all other holy matters. One can learn this by comparison to Eglon, King of Moab. It is written: 1 ''Ehud came to him... and Ehud told him... I have a word of G-d for you, and (Eglon) arose from his throne.'' If Eglon, the King of Moab, who was an idolater, rose for the word of G-d, surely, we (should do the same, being) His people. Therefore, one should follow the more stringent view. 2 1) Judges 3:20 2) The Mishna Berurah 56:8 relates that the Arizal (Rabbi Isaac Luria 1534-1572CE) would stand for all the Kaddishim. | יש אומרים שאין צריכין לעמוד בקדיש אך כל קדיש שתפסו בעמידה כגון אחר הלל יש לעמוד עוד בו עד לאחר אמן יהא שמיה רבא ויש אומרים שיש לעמוד תמיד לקדיש ולשאר דבר שבקדושה דיש ללמוד בקל וחומר מעגלון מלך מואב דכתיב' ואהוד בא אליו וגו ויאמר אהוד דבר אלהים לי אליך ויקם מעל הכסא ומה עגלון מלך מואב שהיה עובד כוכבים קם לדבר ה' כל שכן אנחנו עמו וכן יש להחמיר |
15:7 If there are not nine (people) hearing the chazan, he should not say Kaddish at all, for all holy matters, are not said in (the company of) less than ten - i.e., one (person) saying and nine listening. Nevertheless, if one of the ten is praying the Shemoneh Esreh prayer, even though he cannot respond (''Amen'') with the others, he counts. This the law (also) if (Shemoneh Esreh is being said by) two, three, or four. As long as the majority (of the minyan) can answer, the minority (who cannot respond ''Amen'') do not stop them. 1 However, if one of them is sleeping, he must be woken up, for a sleeping person cannot be counted as one of ten. 2 1) See also Ch. 20:2. There it states that more severe laws apply to saying the Shemoneh Esreh.} 2) The Shulchan Aruch HaRav 55:8 also quotes this decision. However, the Mishna Berurah 55:32 allows leniency in a difficult situation. |
אם אין ט' שומעין להשליח צבור לא יאמר כלל קדיש כי כל דבר שבקדושה אין אומרים בפחות מעשרה דהיינו אחד אומר ותשעה שומעים ומכל מקום אם אחד מהעשרה מתפלל תפלת שמונה עשרה אף על פי שאינו יכול לענות עמהם מצטרף והוא הדין לב' וג' וד' כל שנשאר הרוב שעונין אין המיעוט מעכבת אבל אם אחד מהן ישן צריכין להקיצו כי הישן אינו מצטרף לעשרה |
15:8 After the chazan says half-Kaddish, he (should) say aloud ''Bless ye the Lord who is ever blessed''. The congregation responds ''Blessed be the Lord who is blessed for ever and ever''. The chazan then returns and also says ''Blessed be the Lord who is blessed for ever and ever'', in order to not exclude himself from the others, by calling on them to bless (G-d) and he does not bless. Some follow the custom of responding ''Amen'' after the chazan. However, the chazan should not respond (Amen) after (what) the congregation says. If the chazan prolongs ''Bless ye the Lord'' with melodies, the congregation says (the additional prayer) ''Let be blessed and praised...'' However, this (prayer) is said only while he is singing. But, if he is saying the words, (the congregation) should not say anything, but rather should listen to what he is saying. Even one who did not hear from the chazan as he said ''Bless ye the Lord'', rather heard that the congregation responding ''Blessed be the Lord who is blessed...'', can also respond (together) with them. | לאחר שאמר השליח צבור חצי קדיש אומר בקול רם ברכו את ה' המבורך והצבור עונין ברוך ה' המבורך לעולם ועד והשליח צבור חוזר ואומר גם כן ברוך ה' המבורך לעולם ועד שלא יוציא את עצמו מן הכלל שאומר להם ברכו והוא אינו מברך יש נוהגין לענות אחר השליח צבור אמן אבל השליח צבור לא יענה אחר אמירת הקהל אם השליח צבור מאריך בניגון בברכו אומרים הקהל יתברך וכו' ואין לאמרו אלא בשעה שהוא מנגן אבל כשאומר התיבות לא יאמרו כלום אלא ישמעו מה שהוא אומר אף מי שלא שמע מן השליח צבור שאמר ברכו אלא שומע שהצבור עונין ברוך וכו יכול גם הוא לענות עמהם |
To subscribe click here. To unsubscribe click here.