Audio by Ushy Fried

155:7 The rule, for every G-d fearing person, is, if the woman doesn't have an established (time for her) period, he (the husband) must always write down each day when she saw the signs on which day of the month it was, and how many days (there were) between (successive) signs, and always estimate the following interval from the last interval. Similarly, to (estimate) the day of the month as it was seen the previous time. Also to work out the average term. So should he behave until he can establish for her a fixed period. After her period is fixed, if he sees that her period has changed, he needs to check for the new signs, for the interval (between the periods) and also for (which) days of the month, and also needs to be careful to remember the day of her (old) fixed period, because her (old) fixed period is not cancelled except after three times as described. הכלל הוא לכל ירא שמים אם האשה אין לה וסת קבוע יש לו לכתוב תמיד יום ראייתה ויראה איזה יום בחודש הוא וכמה ימים הם בין ראיה לראיה ויחוש תמיד להבא ליום הפלגה בהפלגה האחרונה וכן ליום החודש כמו שהיתה הראיה האחרונה וגם צריך לחוש לעונה בינונית ככה ינהוג עד שתקבע לה וסת קבוע ולאחר שתקבע וסת אם יארע שתשנה וסתה צריך גם כן ליזהר לחוש לראיה החדשה הן להפלגה כן לימי החדש וגם צריך ליזהר לזכור יום וסת קבוע שלה כי הוסת הקבוע אינו נעקר אלא בשלש פעמים כדלקמן
155:8 A woman who has a regular period but when once or twice the day of her period arrived, or the bodily symptoms and she doesn't see it, even though she is completely sure that she didn't see it, eg; she had during the whole period a pad inserted, in any case, her period is not cancelled, and she still needs to check also for the third time. However, if the third time arrives and she (still) didn't see, if she's completely sure that she didn't see all three times, eg; that every time she had a pad inserted all through the period, from now (on) her period is cancelled and she doesn't need to check any more, because all her periods are cancelled after three times, even if it was regular for for some years. However a non-regular period, that is, evidence that isn't enough to fix it, only one or two times, if one time this day arrived, or this bodily symptom and she didn't see it, even though she didn't check herself, rather she didn't feel anything, in future, she doesn't need to check herself, because whatever is not fixed after three times, is nullified after one time even without checking. אשה שיש לה וסת קבוע אף אם הגיע פעם אחת או שתי פעמים יום וסתה או סימן וסתה ולא ראתה אף על פי שברור לה בבירור גמור שלא ראתה כגון שהיה לה כל משך הוסת מוך דחוק מכל מקום עדיין לא נעקר וסתה וצריכה עדיין לחוש גם לפעם השלישית אבל אם הגיע פעם השלישית ולא ראתה אם ברור לה בבירור גמור שלא ראתה בכל השלש פעמים כגון שבכל פעם היה לה מוך דחוק כל משך הוסת מעתה נעקר וסתה ואינה צריכה לחוש לו עוד כי כל וסת נעקר בשלש פעמים אפילו היה קבוע כמה שנים אבל וסת שאינו קבוע דהיינו ראיה שלא קבעתה רק פעם אחת או שתי פעמים אם הגיע פעם אחת היום הזה או הסימן הזה ולא ראתה ואף על פי שלא בדקה את עצמה אלא שלא הרגישה שום ראיה שוב אינה צריכה לחוש לה כי כל מה שלא נקבע בשלש פעמים נעקר בפעם אחת ואפילו בלא בדיקה
155:9 A woman who has a regular period, before the time arrives when she normally sees (blood) she should insert a pad, in order to clearly know, because she needs to check, in case a drop of blood comes out from her, and is lost without her knowing. If she didn't do this, and the time for her period went past, she is forbiden to her husband until she checks herself carefully. If during this time she has washed herself, then it doesn't help her to check. She should be strict and consider herself unclean, because we assume that the blood comes at the regular time. However, if she doesn't have a regular period, rather she thinks she has a non-regular period, if the time has gone past and she didn't feel anything, even though she didn't check herself, then she is considered afterwards as assumed clean. However, an ''average term'' which was on the thirtieth day, is considered as a regular period as I have already described. אשה שיש לה וסת קבוע קודם שבא לה השעה שהיא רגילה לראות יש לה להכניס מוך דחוק למען תדע בבירור כי יש לחוש שמא יצא ממנה איזה טפה ותאבד והיא לא תדע ואם לא עשתה כן ועבר זמן וסתה אסורה לבעלה עד שתבדוק את עצמה היטב אם בתוך הזמן רחצה את עצמה שוב לא מהני לה בדיקה ויש לה להחמיר ולהחזיק את עצמה טמאה כי חזקה היא שהדם בא בזמנו הקבוע אבל אם אין לה וסת קבוע אלא שהיא חוששת לוסת שאינו קבוע אם עבר הזמן ולא הרגישה אף על פי שלא בדקה את עצמה הרי היא אחר כך בחזקת טהורה אך עונה בינונית שהיא יום הל' דינה כמו וסת קבוע וכמו שכתבתי לעיל

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here