155:1 The Rabbis taught and warned the Jews about uncleanness. Rabbi
Yoshiya said (that) from this the Jews are warned to separate themselves
from their wives close to their periods, and how much ?1 Rabba said ''a
term''.2 A ''term'' is a day or a night so that if the time for her
period (to start) is in the day even if she is accustomed to see it at
the end of the day, in any case she is forbidden (to her husband) from
the beginning of the day similarly, if she is accustomed to see it in
the morning and didn't see it, in any case she is still forbidden the
whole day upto the night. Similarly, if her period (starts) at night,
even though she is accustomed to see it at the beginning of the night,
or she is accustomed to see it at the end of the night, in any case she
is forbidden all the night. Many authorities (say) that not only marital
relations are forbidden, rather also the other types of close contact
she is forbidden and it is right to be strict.
1) How much time before her period. 2) A period of twelve hours. |
תנו רבנן והזרתם את בני ישראל מטומאתם אמר רבי יאשיה מכאן אזהרה לבני ישראל שיפרשו מנשותיהן סמוך לוסתן וכמה אמר רבא עונה ועונה היא או יום או לילה שאם זמן וסתה היא ביום אף על פי שרגילה לראות בסוף היום מכל מקום נאסרה מתחלת היום וכן אם רגילה לראות בבוקר ולא ראתה מכל מקום עדיין היא אסורה כל היום עד הלילה וכן אם וסתה בלילה אף על פי שהיא רגילה לראות בתחלת הלילה או שהיא רגילה לראות בסוף הלילה מכל מקום היא אסורה כל הלילה ולהרבה פוסקים לא לבד בתשמיש היא נאסרה אלא גם בשאר מיני קריבות היא אסורה וכן יש להחמיר |
155:2 Some (authorities) say that this ''term'', when he needs to separate himself, is the time from before her period starts, that is, if her period is at night, she is also forbidden all the day before, and if her period is at day she is also forbidden all the night before, and this is the right way to behave. However, when he is setting out on a journey, or is returning from a journey, or she had her ritual immersion on the night before the start of the period, he shouldn't be strict. | יש אומרים דעונה זו שהוא צריך לפרוש את עצמו זה עונה שלפני העונה שהוסת בה דהיינו אם וסתה בלילה אסורה גם כל היום שלפניה ואם וסתה ביום אסורה גם כל הלילה שלפניה וכן יש לנהוג ואך כשהוא יוצא לדרך או שהוא בא מן הדרך או שחל טבילתה בלילה שלפני עונת הוסת לא יחמיר |
155:3 A woman who doesn't have a regular period, that is, always on the
thirtieth day after she saw the start of her period is like a regular
period for her and is called an ''average term''. For example, she saw
on Monday of (the week of) the (Torah) portion Noah then Wednesday of
(the week of) the portion Toldot1 will be for her like a regular period.
Apart from this she further needs to watch for all evidence that she may
see,2 whether regular intervals or a (particular) day of the month when
it will be clarified, G-d willing, and all the time she needs to watch
in case she will see,3 the husband needs to separate from her in the
adjoining ''term'' as we described.
1) Which are thirty days apart. 2) One of the signs that her period is coming. See Ch. 154. 3) The discussion here is how the woman decides which type of period she has, so that her husband will know when to separate from her. The different types of periods are explained in Ch. 154. | אשה שאין לה וסת קבוע אזי תמיד יום שלשים שלאחר יום ראיתה הוא לה כמו וסת קבוע ונקראת ''עונה בינונית'' כגון שראתה יום ב' פרשת נח אזי יום ד' פרשת תולדות הוא לה כמו וסת קבוע ומלבד זאת עוד צריכה לחוש לכל ראיה שתראה אם להפלגות או לימי החודש כאשר יבואר אם ירצה השם וכל זמן שהיא צריכה לחוש שמא תראה צריך הבעל לפרוש ממנה בעונה הסמוכה כאמור |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here