Audio by Ushy Fried

153:6 He shouldn't eat with her on the (same) table, unless it's done with some kind of change, for example, if there will be something (as a) separation, between his plate and her plate, something that's not normal to put at other times. Or she should change her place, if it's their custom that when she's clean they eat from the same dish, and now each one eats from a different dish, that's sufficient. לא יאכל עמה על השלחן אלא אם כן יש איזה שינוי דהיינו שיהיה איזה דבר מפסיק בין קערה שלו לקערה שלה דבר שאין דרכו להניחו שם פעם אחרת או שתשנה את מקומה ואם דרכן שכשהיא טהורה אוכלין מתוך קערה אחת ועתה אוכלין כל אחד מתוך קערה אחרת סגי בהכי
153:7 He shouldn't drink what remains in the cup that she drank from, and if another person came between them,1 or was emptied into another cup, it's allowed. If she drank and he doesn't know and wants to drink from that cup, one doesn't need to tell him that she drank from it (however, if he knew that she had drank (from) it, but he didn't know she was ''niddah'', I wrote in my book ''Lehem ve-Simlah''2 that it seems that she needs to tell him) She is allowed to drink from his leftover cup. Some (authorities) say that just as it's forbidden to drink from her leftover cup, it's also forbidden to eat from her leftover food.

1) By drinking from the same cup before it came to the husband. 2) A commentary on the laws of menstruation and ritual immersion. Published in 1861.

לא ישתה משיורי הכוס ששתתה היא ואם הפסיק אדם אחר ביניהם או שהורק אל כוס אחרת שרי ואם שתתה והוא אינו יודע ורוצה לשתות מכוס זו אינה צריכה להגיד לו ששתתה היא ממנה אבל אם ידע ששתתה אלא שלא ידע שהיא נדה כתבתי בספרי לחם ושמלה כי נראה דצריכה להגיד לו היא מותרת לשתות משיורי כוס שלו ויש אומרים דכשם שאסור לשתות משיורי כוס שלה כך אסור לאוכל משיורי מאכל שלה
153:8 He shouldn't sleep with her in one bed even if the bed is not hers, and even if each one is dressed and they are not touching each other, and each one has their own mattress. Even if they are lying in two beds and the beds touch each other, it's forbidden. If they are lying on the ground, they shouldn't lie facing each other, unless there is a large separation between them. This is the law if they are sleeping in two beds close together lengthwise, that sometimes they are facing each other, even though there is a gap between them, this should be forbidden, unless there is a large distance between them. It's forbidden for the husband to even sit on the bed that is hers, even when she isn't in it. She is forbidden to sleep on his bed, but we aren't strict about her sitting on it. לא יישן עמה במטה אחת אפילו אין המטה מיוחדת לה ואפילו כל אחד בבגדו ואין נוגעין זה בזה ואפילו יש לכל אחד מצע בפני עצמו ואפילו אם שוכבים בשתי מטות והמטות נוגעות זו בזו אסור ואם שוכבין על הארץ לא ישכב פנים נגד פנים אלא אם כן יש מרחק רב ביניהם הוא הדין אם ישנים בשתי מטות סמוכות זו לזו בארכן שלפעמים הם פנים נגד פנים אף על פי שיש הפסק בין המטות יש לאסור אלא אם כן יש מרחק רב ביניהם ואסור להבעל אפילו לישב על המטה המיוחדת לה אפילו שלא בפניה והיא אסורה לישן על המטה המיוחדת לו אבל לישב עליה אין להחמיר

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here