Audio by Ushy Fried

15:3 Care must be taken not to take a head count of people to know if there is a minyan. It is forbidden to take a head count of Jews even for the sake of a mitzvah, (based on what is) written: 1 ''and Saul gathered the people together and counted them using goats.'' It is customary to count them using the verse: 2 ''Save Thy people...'', which has ten words.

1) I Samuel 15:4 2) Psalms 28:9

צריכין ליזהר שלא למנות את האנשים לגלגלותם לידע אם יש מנין כי אסור למנות את ישראל לגלגלותם אפילו לדבר מצוה דכתיב וישמע שאול את העם ויפקדם בטלאים ונוהגין למנותם באמירת הפסוק הושיעה את עמך וגו שיש בו עשרה תיבות
15:4 All the ten need to be in one place, and the chazan with them. However, if some are in one room and others in another room, 1 they may not be counted together even though there is an open entrance between them. Even if the majority (of the minyan) are in the synagogue and the minority are in the courtyard before the synagogue, they are not included together with the majority to be counted with them. Even those standing at the threshold - i.e. within the entrance to the building, but outside 2 that is, if the door were closed, this place would be outside - even though, at the moment, the door is open, are, nevertheless, considered as being outside. All this applies with regard to including them as part of the (minyan of) ten. However, if there were (within the synagogue) ten, saying Kaddish, or ''Bless ye the Lord'', or Kedusha, anyone who hears their voices can respond (Amen) with them, even if they are separated by several houses, for even a barrier of iron does not separate between Israel and their Father in heaven. As long as there is (where they are standing) neither feces nor an idol.

1) However, if one room is divided with a curtain, the people standing on either side may be counted as part of the minyan. Similarly, leniency can be observed to include people in two separate rooms if they can see each other (Mishna Berurah 55:48, 49, 57, Shulchan Aruch HaRav 55:16). 2) That is, outside the door.

צריכין שיהיו כל העשרה במקום אחד והשליח ציבור עמהם אבל אם מקצתם בחדר זה ומקצתם בחדר אחר אינם מצטרפין אף על פי שהפתח פתוח ביניהם ואפילו אם הרוב המה בבית הכנסת והמיעוט בעזרה שלפני בית הכנסת אינם נגררים אחר הרוב להצטרף עמהם ואפילו העומדים על האסקופה בתוך הפתח מן האגף ולחוץ דהיינו כשסוגרין את הדלת נמצא מקום זה לחוץ אף על פי שעתה הפתח פתוח מכל מקום נדון כלחוץ וכל זאת לענין צירוף לעשרה אבל אם היו כאן עשרה ואומרים קדיש או ברכו או קדושה אזי כל השומע קולם יכול לענות עמהם אפילו כמה בתים מפסיקים ביניהם כי אפילו מחיצה של ברזל אינה מפסקת בין ישראל לאביהם שבשמים ובלבד שלא תהא שם צואה או עבודת גלילים

15:5 One should take great care to hear the Kaddish and reply to it with proper concentration. This surely applies to Amen; ''Let His great name..'', where proper concentration is required. Any one who answers Amen; ''Let His great name..'' with all of his strength and concentration, seventy years' of (severe heavenly) decrees are torn up. One should (make this) response out aloud, for by this voice one breaks all the accusing forces and cancels all harsh decrees. However, it (the response) should not be given in a very loud voice, so that other people will laugh and so cause them to sin. One should say Amen; ''Let His great name..'' together with the word, ''Let be blessed''. Afterwards, one hears (this repeated by) the chazan, and (it is customary to) answer ''Amen.'' 1

1) The Ramah (Orach Chayim 56:2) states that it is customary not to say ''Amen'' in this instance.

צריך ליזהר מאד לשמוע הקדיש ולענות אחריו בכוונה ומכל שכן באמן יהא שמיה רבא שצריך לכוין היטב שכל העונה אמן יהא שמיה רבא בכל כחו וכונתו קורעין לו גזר דינו של שבעים שנה ויש לענות אותו בקול רם שבקול זה שובר כל המקטריגים ומבטל כל גזירות קשות ומכל מקום לא יתן קולות גדולות שלא יתלוצצו עליו בני אדם ויגרום להם חטא אומרים אמן יהא שמינ רבא וכו עם תיבת יתברך ואחר כך ישמע מן השליח צבור ויאמר אמן

To subscribe click here.

To unsubscribe click here.