Audio by Ushy Fried

150:5 It's forbidden to look at that place,1 for every one who looks there has no shame, and transgresses (the mitzvah) of behaving modestly, and loses (his feeling of) shame, for every one who is ashamed won't sin, as it's written:2 ''that His fear will be before your faces'' that (refers to) shame so that you won't sin. Also wanting this stimulates the evil inclination in one's soul, and even more so, one who kisses there, which is transgressing on all these, and also transgresses ''don't make yourself abominable''3

1) His wife's sexual organ. 2) Exodus 20:16. 3) Lev. 11:43.

אסור להסתכל באותו מקום שכל המסתכל שם אין לו בושת פנים ועובר על הצנע לכת ומעביר הבושה מעל פניו שכל המתבייש אינו חוטא דכתיב ובעבור תהיה יראתו על פניכם זו הבושה לבלתי תחטאו ועוד דקא מגרה יצר הרע בנפשיה וכל שכן הנושק שם שעובר על כל אלה ועובר גם על בל תשקצו את נפשותיכם
150:6 A room1 in which there is a Torah scroll, it's forbidden to have relations there, rather one needs to take it out to another room. If one doesn't have another room, one makes in fron of it a partition ten hand-breadths high, and this should be a solid partition, so that one won't see the Torah scroll. A curtain around the bed isn't considered as a partition, because it's moveable, unless one ties it from below. On tefillin and chumashim2 and other holy books, such as Gemara and Midrashim and commentaries, whether they are hand written or printed, one can place them in a double container, as long as the second container is not specially for them. However, containers which are specially for them even if there are ten,3 they are all considered as one. If one spread some kind of cover over the box with the books in it, this is considered as a double container. , Similarly, the mezuza, if it's fixed inside the room, needs to be covered with two coverings, so that it will be a double container. The (Lord's) name must also be covered, and a glass container isn't sufficient because it's necessary that it isn't seen.

1) Note that the word ''bayit'' sometimes means a house, and sometimes a room. 2) Printed bibles. 3) Each inside the other.

בית שיש בו ספר תורה אסור לשמש שם אלא צריך שיוציאו לחדר אחר ואם אין לו חדר אחר יעשה לפניו מחיצה גבוהה עשרה טפחים ותהא מחיצה סתומה שלא יראה הספר תורה ויריעה שסביב המטה לא חשובה מחיצה כיון שהיא נדה אלא אם כן קשר אותה מלמטה ובתפילין וחומשים ושאר כתבי קודש כגון גמרא ומדרשים ומפרשיהם בין שהם בכתב בין שהם בדפוס יכול להניחן בכלי תוך כלי ודוקא כשכלי השני אינו מיוחד להם אבל כלים המיוחדים להם אפילו הם עשרה כולם כחד חשיבי ואם פירש איזה מכסה על הארגז שהספרים בו חשוב ככלי בתוך כלי וכן המזוזה אם היא קבוע בפנים החדר צריכין לכסותה בשני כיסוין שתהא ככלי תוך כלי והשם יהא גם כן מכוסה וכסוי זכוכית לא מהני דצריך שלא יהא נראה
150:7 One shouldn't be too familiar with one's wife, except at the times appointed for him to carry out his duty to her,1 as it's written:2 ''her duty of marriage shall he not diminish'' Men who are healthy and pleasurable, who make a profitable living locally, and don't pay (high) taxes, her time is every night. Laborers who do their work in their cities, her time is twice a week. If they work in another city her time is once a week. Similarly, the merchants who go out to the villages with donkeys to bring produce to sell, and similar to them, her time is once a week. Those that bring goods on camels from far off places, her time is once every thirty days. The time for Torah sages is every Shabbat night. One needs to fulfill her time also when she is pregnant or nursing. One doesn't cancel (fulfilling) her time except with her knowledge, when she agreees to him, and he has already fulfilled the mizvah of ''be fruitful and multiply''. If he refrains at that time in order to distress her, he transgresses a negative commandment as it's said: ''her duty of marriage shall he not diminish''.

1) See the Talmud Ketubot 61b. 2) Ex. 21:10.

לא יהא רגיל ביותר עם אשתו אלא בעונה שהוא חייב לפרוע לה עונתה דכתיב ועונתה לא יגרע האנשים הבריאים והמעונגים שפרנסתן במקומם בריוח ואין פורעין מס עונתן בכל לילה הפועלים שעושים מלאכתה בעירם עונתן שתי פעמים בכל שבוע ואם עושין מלאכה בעיר אחרת עונתן פעם אחת בשבוע וכן הסוחרים שיוצאין לכפרים עם חמורים להביא תבואה למכור וכן כיוצא בהן עונתן פעם אחת בשבוע והמביאין חבילות על הגמלים ממקום רחוק עונתן פעם אחת בשלשים יום ועונת תלמידי חכמים מליל שבת לליל שבת וצריך לקיים העונה גם כשהיא מעוברת או מניקה ולא יבטל עונתה אלא מדעתה כשהיא מוחלת לו וכבר קיים מצות פריה ורביה ואם מונע עונתה כדי לצערה עובר בלא תעשה שנאמר ועונתה לא יגרע

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here