Audio by Ushy Fried

150:2 During intercourse he should occupy himself with Torah matters and other holy subjects, and even though he's forbidden to read aloud, thinking is allowed and a mitzvah, because thinking isn't like speaking in this matter, even though in disgusting streets it's forbidden even to think about holy matters, that's because on this matter ''therefore shall your camp be holy''1 but from where is this prohibition because of lewdness ? from where it's written:1 ''...unclean thing'' and our sages, of blessed memory, explained, speaking is forbidden, thinking is permitted.

1) Deut. 23:15.

בשעת הזיווג יש לו להזהר בדברי תורה ובשאר דבר שבקדושה ואף על פי שאסור לקרות בפיו הרהור מותר ומצוה כי הרהור אינו כדבור לענין זה אף על פי דבמבואות המטונפות אסור אפילו להרהר דבר שבקדושה זה משום דבעינן והיה מחניך קדוש אבל היכא דהאיסור הוא משום ערוה מדכתיב ערות דבר ודרשו רבותינו זכרונם לברכה דיבור אסור הרהור מותר
150:3 It's forbidden to have relations by the light of a candle, even though it's shaded by his tallit, but if one makes a partition ten hand-breadths high before the candle, it's permitted. Similarly, it's forbidden to have relations in the day, unless it's in a darkened room. At night time, if the moon is shining on them, to (do it) openly is forbidden, but if it doesn't shine on them, even though it shines into the room, if he shades it with his tallit it's permitted. Similarly, if there is a candle in one room, and it shines into their room, one needs shade from a tallit. אסר לשמש לאור הנר אף על פי שמאפיל בטליתו אבל אם עושה מחיצה גבוה עשרה טפחים לפני הנר מותר וכן אסור לשמש ביום אלא בבית אפל ובלילה אם הלבנה מאירה עליהם להדיא אסור אבל אם אינה מאירה עליהם אף על פי שמאירה לתוך הבית מאפיל בטליתו ומותר וכן אם יש נר בחדר אחד ומאיר לחדר זה צריך האפלת טלית
150:4 It's forbidden to a man to have relations in the presence of another man who is awake, and even if there's a ten (hand-breadths) partition between them. Before a baby that doesn't yet know to talk, it's permitted. אסור לאדם לשמש מטתו בפני כל אדם אם הוא נעור ואפילו על ידי הפסק מחיצת עשרה ובפני תינוק שאינו יודע לדבר מותר

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here