149:12 One who marries a spinster must rejoice with her seven days and this is called the seven days of feasting. He shouldn't work or transact business in the market place. Rather, eat, drink and rejoice with her, whether he is a bachelor or a widower and even if she doesn't require it, nevertheless it's forbidden for him to do work, and it's forbidden for him to go alone to the market while carrying his goods. If he is a widow and very down-to-earth, he only needs three days of rejoicing. If he is a bachelor some say that he needs to rejoice with her seven days because they are saying for him the seven blessings. But nevertheless the woman can let him off her (days of) rejoicing. | הנושא בתולה צריך לשמוח עמה שבעה ימים ונקראים שבעת ימי משתה לא יעשה מלאכה ולא ישא ויתן בשוק אלא אוכל ושותה ושמח עמה בין אם הוא בחור או אלמן ואפילו היא מוחלת מכל מקום אסור בעשיית מלאכה ואסור לצאת יחידי בשוק והנושא בעולה אם הוא אלמן לכולי עלמא אינו צריך שמחה אלא שלשה ימים ואם הוא בחור יש אומרים דצריך לשמוח עמה שבעת ימים כיון דמברכין בשבילו שבע ברכות ומכל מקום בזה אשה יכולה למחול על שמחתה |
149:13 One who marries a woman must stay in his city for a whole year in
order to rejoice with her, it is said:1 ''he shall not go out to war''
''he shall be free at home one year and rejoice with his wife'' but the
woman can let him off.
1) Deut. 24:5. | הנושא אשה צריך לעמוד בעירו שנה תמימה לשמוח עמה שנאמר לא יצא בצבא נקי יהיה לביתו שנה אחת ושמח את אשתו אבל האשה יכולה למחול |
150:1 It's proper for a man to accustom himself to extra holiness and
clean thoughts and the right knowledge during intercourse. He shouldn't
be light-headed with his wife nor befoul his mouth with crude words even
in private with her. For it's written, saying:1 ''and declares to man
what is his thought'' and our sages, may their memory be blessed, said
that even a casual conversation between a man and his wife, is counted
at judgement time. He shouldn't talk to her during intercourse, and not
before, except what is needed for the sake of intercourse. If he was
angry then it's forbidden to have intercourse with her, and he can talk
with her about her wants, and make peace with her, and have intercourse
as modestly as possible. Him underneath and her on top that's the way of
insolence. Relations with the two of them like one,2 is the way of
perversion. They said about this, concerning Rabbi Eliezer, that he
would have relations in such dread and fear until he was like those
frozen (from fear of) demons.
1) Amos 4:13. 2) Meaning closely embracing. | ראוי לאדם להרגיל את עצמו בקדושה יתירה ובמחשבה טהורה ובדעת נכונה בשעת תשמיש לא יקל ראשו עם אשתו ולא ינבל פיו בדברי הבאי אפילו בינו לבינה הרי הכתוב אומר ומגיד לאדם מה שיחו ואמרו רבותינו זכרונם לברכה אפילו שיחה קלה שבין איש לאשתו מגידין לו בשעת הדין לא יספר עמה בשעת תשמיש ולא קודם לכן אלא מה שהוא צריך בענין תשמיש ואם היה בכעס שאסור לשמש אז עמה יכול לדבר עמה לרצותה שתתפייס וישמש בהצנע האפשרי הוא למטה והיא למעלה זהו דרך עזות שמשו שניהם כאחד זהו דרך עקש אמרו עליו על רבי אליעזר שכל כך היה משמש באימה וביראה עד שהיה דומה כאלו כפאו שד |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here