148:4 A contract can't be sealed on Shabbat, therefore if a marriage
takes place on Friday one must be very careful that the act of being
alone is before Shabbat,1 therefore as long as the act of being together
was done in the daytime, he may have with her first relations (even) on
Shabbat, whether she is a virgin or whether she is a widow, but if the
act of being together was not done while it was still day then it is
forbidden for him to have first relations with her on Shabbat, because
having relations makes the (marriage) contract and one doesn't make
contracts on Shabbat. The laws of having (first) relations with a virgin
are covered below in Ch. 157.
1) Since this act forms the consummation of the marriage and is a legally binding act of acquisition by the husband of his wife. |
אין עושין קנין בשבת ולכן אם הנשואין בערב שבת צריכין ליזהר מאד שיהיה יחוד הקונה קודם שבת ואזי כשנעשה היחוד הקונה מבעוד יום מותר לבא עליה ביאה ראשונה בשבת בין בבתולה בין באלמנה אבל אם לא נעשה היחוד הקונה מבעוד יום אז אסור לבא עליה בשבת ביאה ראשונה משום דהביאה עושה הקנין ואין קונין בשבת דין בעילת בתולה עיין לקמן סימן קנ''ז |
149:1 Before saying Grace with ten, the one leading says ''Banish grief
and anguish...''1 and they say ''...in whose abode is joy...'' and one
should say ''...whose food we have eaten...'' without the ''vav'' and
not ''...and whose food we have eaten...'' After (saying) Grace one
takes a second cup and one says on this six blessings,2 and afterwards
one3 blesses on the cup used for Grace ''who created the fruit of the
vine''4 It's preferable not to fill up the cup for the six blessings
until after Grace. One needs to be careful that men and women don't eat
in one room, for if men and women have eaten in one room, we don't say
''...in whose abode is joy...'' because there isn't joy when the evil
inclination is in control.
1) A poem by Dunash ben Labrat, also known as Rabbi Adonim Halevy, Spain, 920-990 CE. 2) It's customary to pass this cup round among the guests so that each blessing is said by a different guest. 3) Normally said by the leader of the Grace. 4) Which completes the seven blessings. | קודם ברכת המזון בעשרה אומר המברך דוי הסר וכו' ואומרים שהשמחה במעונו ויש לומר שאכלנו משלו בלא וא''ו ולא ושאכלנו משלו ואחר ברכת המזון לוקח כוס שני ואומר עליהם ששה ברכות ואחר כך מברך על הכוס של ברכת המזון בורא פרי הגפן וטוב שלא למלאות את הכוס לששה ברכות עד לאחר ברכות המזון צריכין ליזהר שלא יאכלו אנשים ונשים בחדר אחד שאם אוכלים אנשים ונשים בחדר אחד אין אומרים שהשמחה במעונו כי אין שמחה כשיצר הרע שולט |
149:2 A bachelor who married a spinster or a widow, and also a widower
who married a spinster do bless1 at the festive meal, the first one
after the wedding, even if they didn't eat in the day, only in the night
that's after the wedding day, or even in the day after this (because at
the first meal everyone is like new faces)2 however, after the first
festive meal and during all the seven days of rejoicing3 if new faces
come one can (say the seven) blessings.
1) The seven blessings. 2) For the festive meals with the seven blessings one needs at least one ''new face'' who wasn't at the wedding. 3) During the first seven days after the wedding, the couple are invited out to friends and family and given a festive meal, with singing, wine, speeches about the couple, grace after meals and the seven blessings. | בחור שנשא בתולה או אלמנה וכן אלמן שנשא בתולה מברכין כן בסעודה הראשונה שאחר הנשואין אפילו לא אכלוה ביום רק בלילה שלאחר יום הנשואין או אפילו ביום שלאחריו משום דסעודה ראשונה הוי כפנים חדשות אבל אחר סעודה הראשונה וכן בכל שבעת ימי המשתה אם באו פנים חדשות מברכין כן |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here