Audio by Ushy Fried

146:1 It is customary for the groom and the bride to fast on their wedding day, because on this day they are forgiven their sins, they say in the afternoon prayers ''Answer us, O Lord'' like in the rest of the fasts. It is the custom in these countries1 not to fast except upto the wedding ceremony,2 and if the ceremony is delayed until night, that is, until after the appearance of the stars they can eat something, but they should not drink any alcoholic drinks.

1) Eastern Europe. 2) The wedding ceremony is termed the ''chupa'' from the name of the canopy underwhich the celebrants stand.

נוהגין שהחתן והכלה מתענין ביום חופתן מפני שבאותו יום מוחלין להם עונותיהם ואומרים בתפלת המנחה עננו כמו בשאר תענית נוהגין במדינות אלו שאין מתענין אלא עד לאחר החופה ואם נתאחרה החופה בלילה אזי לאחר צאת הכוכבים יכולים לאכול איזה דבר ובלבד שלא ישתו משקה המשכרת
146:2 On Rosh Hodesh, on the day after Shavuot,1 on the 15th of Av, on the 15th of Shevat, and also on Hanukah and on Shushan Purim2 they do not fast, but during the month of Nissan, even on Rosh Hodesh Nissan, they fast, also on the 33rd day of (counting) the Omer and on the days between Rosh Hodesh Sivan and Shavuot, and on the days between Yom Kippur and Succot they do fast.

1) The day after a festival is called ''isru hug'' 2) The day after Purim.

בראש חדש ובאסרו חג דשבועות ובחמשה עשר באב ובחמשה אשר בשבט וכן בחנוכה ובשושן פורים אין מתענין אבל בניסן אפילו בראש חדש ניסן מתענין וכן בל''ג בעומר ובימים שבין ראש חדש סיון לשבועות ובימים שבין יום הכפורים לסוכות מתענין
146:3 On the days they don't fast they need to take care that they don't to take too much food or drink, and certainly be very careful (to avoid) alcoholic drinks, (for some (authorities) say that the purpose of the fast is because we are worried they may get intoxicated and then they will not fully know what they are doing).1

1) So the wedding ceremony would not be valid.

בימים שאין מתענין צריכין ליזהר שלא לרדוף אחר מותרות מאכל ומשתה ומכל שכן שיזהרו מאד במשקה המשכרת כי יש אומרים טעם התענית משום דחיישינן שמא ישתכרו ולא תהא דעתם מיושבת

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here