145:3 Even though he has fulfilled the mitzvah of ''be fruitful and
multiply'' it's forbidden for him to remain without a wife, and he needs
to take a wife with children if he can,1 however if he understands by
himself that he can no longer have children, it's better for him if he
marries a woman without children. Similarly, if he has many children,
and fears that if he marries a woman with children, there will be fights
and quarrels between the children and his wife, it's allowed for him to
marry a woman without children. However, it's forbidden for him to
remain without a wife because of this concern.
1) So he knows she is fertile. |
אף על פי שקיים מצות פריה ורביה אסור לו לעמוד בלא אשה וצריך שישא אשה בת בנים אם אפשר לו אך אם הוא מבין בעצמו שאינו ראוי עוד להוליד טוב לו יותר לישא אשה שאינה בת בנים וכן אם יש לו בנים הרבה ומתירא שאם ישא אשה בת בנים יבואו קטטות ומריבות בין הבנים ובין אשתו מותר לו לישא אשה שאינה בת בנים אבל אסור לו לישב בלא אשה משום חששא זאת |
145:4 He married a woman and she remained with him ten years, and she
didn't have children, he should divorce her. On this subject there are
several different laws.1
1) Whether it was the man's fault of the woman's or both, will determine if she gets the fixed amount of the Ketubah or not, and/or the additional amounts or not. | נשא אשה ושהתה עמו עשר שנים ולא ילדה יש לו לגרשה ויש בזה כמה חילוקי דינים |
145:5 A woman isn't commanded to ''be fruitful and multiply''. In any case, she shouldn't remain without a husband because (people) will suspect her. | אשה אינה מצווה על פריה ורביה ומכל מקום לא תעמוד בלא בעל משום חשדא |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here