Audio by Ushy Fried

144:9 It's forbidden to use as a servant a Cohen even in these times, for this is like stealing a sanctified object, as it is said ''he shall be holy to you'', and the bread of the Lord he offers up. Even now, when there are no sacrifices, he still keeps his holiness, but if the Cohen gives up on his honor it is allowed, for his (state of) priesthood allows him to give up his honor, and give permission to an Israel to use him as a servant. Certainly he can give honor to an Israel to precede him in the above mentioned matters. אסור להשתמש בכהן אפילו בזמן הזה וכמועל בהקדש הוא שנאמר וקדשתו כי את לחם אלהיך הוא מקריב ואף עכשיו שאין לנו קרבנות בקדושתו הוא עומד ואם הכהן מוחל על כבודו מותר כי הכהונה שלו היא ויכול למחול כבודה וליתן רשות לישראל להשתמש בו ומכל שכן שיכול לחלוק כבוד לישראל להקדימו בדברים הנאמרים לעיל
145:1 A man is obliged to take a wife in order to ''be fruitful and multiply''1 This mitzvah applies to the man from the age of 18 years, and in any event he shouldn't pass his 20th year without a wife, only if he occupies himself diligently with Torah studies, and is afraid to marry so as not cease because of this his studies, is it allowed for him to delay, and this is provided his desires don't overcome him.

1) Gen. 1:28

חייב אדם לישא אשה כדי לפרות ולרבות ומצוה זו חלה על האדם משנכנס לשנת י''ח ועל כל פנים לא יעבור מכ' שנה בלא אשה רק אם עוסק בתורה בהתמדה ומתירא לישא אשה כדי שלא יתבטל על ידי כן מלימודו מותר לו להתאחר והוא כשאין יצרו מתגבר עליו
145:2 Since the birth of a son and a daughter fulfils the mitzvah of ''be fruitful and multiply'', provided the son is not a eunuch or the daughter barren. They were born to him a son and a daughter and (then) they died, if they left children1 then this fulfils the mitzvah of ''be fruitful and multiply''. What is the situation ? That his grandchildren were a boy and a girl and they each had children, even though his son had a daughter, and his daughter had a son, since they came from his son and daughter, he fulfilled the mizvah of ''be fruitful and multiply''. However, if one of them didn't leave offspring, even though the second (child) left several sons and daughters, he hasn't fulfilled the mitzvah.

1) That is, his grandchildren.

כיון שהוליד בן ובת קיים מצות פריה ורביה והוא שלא יהא הבן סריס או הבת אילונית נולדו לו בן ובת ומתו אם הניחו בנים הרי זה קיים מצות פריה ורביה במה דברים אמורים כשהיו בני הבנים בן ובת ונולדו מן הבן ומן הבת אף על פי שבנו הוליד בת ובתו ילדה בן הואיל ובאים מבנו ובתו קיים מצות פריה ורביה אבל אם אחד מהם לא הניח זרע אף על פי שהשני הניח כמה בנים ובנות לא קיים המצוה

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here