144:6 One who is considered to be a Torah Sage in his generation, that is, he knows to do business with the Torah and understands from his own knowledge most sources (the Six Orders (of the Mishna), the Gemara) and the text and his Torah is his expertise. Even if he has a little expertise or a little commerce to earn a living in order to look after his family but not to get rich, and every hour he is free he concerns himself with the Torah, according to the law he is exempt from all kinds of taxes and duties, and even if he is rich, and even taxes which are levied on everybody individually, the residents of the city are obliged to pay for him, and everything depends on the good will of the important residents of the city. | מי שהוא מוחזק לתלמיד חכם בדורו דהיינו שיודע לישא וליתן בתורה ומבין מדעתו ברוב מקומות הששה סדרים, גמרא ופוסקים ותורתו אומנתו ואפילו יש לו מעט אומנות או מעט משא ומתן להתפרנס בו כדי צרכי בני ביתו ולא להתעשר ובכל שעה שהוא פנוי מעסקיו הוא עוסק בתורה מצד הדין הוא פטור מכל מיני מסים ומכסים ואף על פי שהוא עשיר ואפילו מס המוטל על כל איש בפרטות חייבים בני העיר לשלם עבורו והכל תלוי בראות עיני טובי העיר |
144:7 A Torah Sage who disregards the mitzvot and doesn't fear Heaven is like the least (worthy) member of the congegration. | תלמיד חכם המזלזל במצות ואין בו יראת שמים הרי הוא כקל שבצבור |
144:8 A Cohen1 and an Israel who are equal in wisdom, it's a positive
Torah commandment to give precedence to the Cohen, as it is said:2 ''he
shall be holy to you'' and explained our sages, may their memory be for
a blessing, as (meaning) for everything that is holy, namely, for
everything that is important, he is the sanctified one. To be (called
up) first to the reading of the Torah scroll, to be the first speaker in
any public gathering, to speak and preach first, also in a meeting to
speak first, and at a meal he has precedence to bless over the bread and
for grace after the meal. One should give him an finer portion before
the other guests, unless there is there an Israel who is greater than
him in wisdom, then one gives to the sage the finer portion first.
However, when the Cohen shares any particular honor with his fellow
Israel, one doesn't need to give him3 the finer portion, because it's
not honorable for him to take the finer portion, for anybody who looks
(with envy) on the finer portion will not see a blessing from this.4 If
there isn't a Cohen present it's proper to give precedence to a Levi
over the Israel. In all these matters (only) if they are equal in
wisdom.
1) A member of the Priestly class. A direct descendant in the male line from Aaron, the High Priest. There are three classes, the Cohen, the Levi - from the tribe of Levi, and the Israel - a Jew from any of the other tribes. 2) Lev. 21:8 et al. 3) The non-Cohen. 4) If one gave the finer portion to an ordinary Israel then the others present would be thinking ''why did he get this and we didn't?'', and this produces envy and hatred between fellow Jews. | כהן וישראל שהם שוים בחכמה מצות עשה מן התורה להקדים את הכהן שנאמר וקדשתו ודרשו רבותינו זכרונם לברכה לכל דבר שבקדושה כלומר בכל דבר שיראה גדול הוא מקודש להיות ראשון לקריאת התורה ולהיות ראש המדברים בכל קיבוץ עם לדבר ולדרוש תחלה וכן בישיבה ידבר בראש וכן בסעודה הוא קודם לברך המוציא וברכת המזון וליתן לו מנה יפה בתחלה לכל המסובין אלא אם כן יש ישראל גדול ממנו בחכמה אזי יתנו להחכם המנה היפה תחלה אבל כשכהן חולק איזה שותפות עם חבירו ישראל אינו צריך ליתן לו החלק היפה שאין זה דרך כבוד שיטול חלק היפה שכל הנותן עיניו בחלק היפה אינו רואה סימן ברכה לעולם במקום שאין כהן טוב להקדים הלוי לישראל בכל אלו אם הם שוים בחכמה |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here