144:3 Three who were walking on the way,1 the Rabbi (should walk) in the
middle and the (other) two behind him, each one to one side of him, the
more important one to the right and the less important one to the left.
1) And one of the three is a Rabbi. |
שלשה שהיו מהלכין בדרך הרב באמצע והשנים לאחוריו וכל אחד מצדד עצמו לצדדין הגדול לימין והקטן לשמאל |
144:4 It is a great sin to despise the Torah Sages or hate them.
Jerusalem was not destroyed until they despised the Torah Sages as it
was said:1 ''but they mocked the messengers of G-d and despised His
words and scoffed at His prophets'' that is they despised the teachers
of His words. Similarly, that what the Torah said:2 ''if you will
despise My statutes'', then you will despise the teachers of my
statutes, and every one who despises the sages, doesn't have a portion
in the world to come. This is the rule because it's the word of the
Lord. It's forbidden to use as a servant one who studies the laws.
1) II Chronicles 36:16. 2) Lev. 26:15. | עון גדול הוא לבזות תלמידי חכמים או לשנאותן לא חרבה ירושלים עד שבזו בה תלמידי חכמים שנאמר ויהיו מלעיבים במלאכי אלהים ובוזים דבריו ומתעתעים בנביאיו כלומר בוזים מלמדי דבריו וכן זה שאמרה תורה אם בחקותי תמאסו מלמדי חקותי תמאסו וכל המבזה את החכמים אין לו חלק לעולם הבא והוא בכלל כי דבר ה' בזה ואסור לשמש במי שהוא שונה הלכות |
144:5 A Torah Sage who has goods to sell, one doesn't allow any other
person to sell the same goods until he has first sold those of his. This
is if there isn't here a non-Jew that wants to sell, however if there is
a non-Jew who wants to sell one shouldn't. Since there won't be a profit
for the Torah Sage and he will have to sell at a loss in order not to
lose.1
1) The sale against the non-Jew. | תלמיד חכם שיש לו סחורה למכור אין מניחין לשום אדם למכור מאותה סחורה עד שימכור הוא תחלה את שלו ודוקא בדליכא אינו יהודי דמזבני אבל אי איכא אינו יהודי דמזבני לא דהא לית ליה רווחא לתלמיד חכם ואפסודי להנך בכדי לא מפסדינן |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here