143:13 Just as the man so is the woman obliged to honor her father and mother, except a married woman, because she's responsible to her husband, therefore she is exempt from honoring her father and mother. However, if her husband is not particular with her, she is obliged to do all that's possible for her. | אחד האיש ואחד האשה חייבים בכיבוד אב ואם אלא שהאשה הנשואה לבעל כיון שהיא משועבדת לבעל לפיכך היא פטורה מכיבוד אב ואם ואך אם בעלה אינו מקפיד עליה מחוייבת בכל דבר שאפשר לה |
143:14 Whoever shames his father or mother, even if (only) by words or
even if (only) by a hint, is included in those who are cursed by the
Almighty,1 as it is said:2 ''Cursed be he that dishonors his father or
his mother''.
1) lit. ''the mighty one'' - another name for Hashem. 2) Deut. 27:16.
| כל המבזה אביו או אמו אפילו בדברים ואפילו ברמיזה הרי זה בכלל ארור מפי הגבורה שנאמר ארור מקלה אביו ואמו |
143:15 There was a thorn stuck in his father or mother, he shouldn't
take it out, in case he causes a wound in them (which is prohibited and
liable to (the punishment of) strangling)1 Similarly, if the son is a
doctor, he shouldn't take blood from them,2 nor cut off from them a
limb, even though his intention is to give medical treatment. This is in
the case that there is someone else to do it, but if there isn't any one
else and they are suffering, then he can let blood and cut as required
by the medical treatment.
1) For injuring one of his parents. 2) Blood-letting was much used in those times for treating all sorts of ailments. | היה קוץ תחוב לאביו או לאמו לא יוציאנו שמא יעשה בהם חבורה שהוא באיסור חיוב חנק וכן אם הבן הוא רופא לא יקיז להם דם ולא יחתוך בהם אבר אף על פי שהוא מכוין לרפואה במה דברים אמורים בשיש אחר לעשות אבל אם אין שם אחר לעשות והן מצטערין הרי הוא מקיז וחותך כפי צורך הרפואה |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here