143:10 If one sees one's father transgressing a Torah mitzvah, one shouldn't say to him: ''You have transgressed a Torah mitzvah'' rather one should say to him: ''Father, isn't it written such and such in the Torah ?'' As if one is asking (for information) from him, and not as one warning him, and the father will understand (the hint) by himself and not be ashamed. | ראה לאביו שעובר על דברי תורה לא יאמר לו עברת על דברי תורה אלא יאמר לו אבא כתיב בתורה כך וכך כאלו הוא שואל ממנו ולא כמזהירו והאב יבין מעצמו ולא יתבייש |
143:11 His father told him to trangress a Torah mitzvah, whether it's a
positive commandment or a negative commandment, even on a Rabbinic
mitzvah, he shouldn't listen to him, as it's written:1 ''You shall fear
every man his mother and his father and keep my Shabbatot, I am the Lord
your G-d'' putting Shabbat next to fearing one's father and mother, is
to say (that) even though you were warned about fearing one's father and
mother, if he said to you: ''Profane the Shabbat'' you don't listen to
him. Similarly, on the rest of the mitzvot ''I am the Lord your G-d''
You and your father are obliged to My honor, therefore you don't listen
to him to ignore My words. Also Rabbinic mitzvot, they are the mitzvot
of Hashem, blessed be His name, as it's written:2 ''You shall not
deviate...'' His father said to him that he shouldn't speak with
so-and-so, nor forgive him, and the son wants to make peace, he
shouldn't obey his father's instructions, because it's forbidden to hate
any Jew, unless he saw him transgressing, so the father is ordering him
to transgress the words of the Torah.
1) Lev. 19:3. 2) Deut. 17:11. | אמר לו אביו לעבור על דברי תורה בין על מצות עשה בין מצות לא תעשה אפילו על מצוה של דבריהם לא ישמע לו דכתיב איש אמו ואביו תיראו ואת שבתותי תשמרו אני ה' אלהיכם סמך שבת למורא אב ואם לומר אף על פי שהזהרתיך על מורא אב ואם אם אמר לך חלל את השבת אל תשמע לו וכן בשאר כל המצות אני ה' אלהיכם אתה ואביך חייבים בכבודי לפיכך לא תשמע לו לבטל את דברי וגם מצות דרבנן מצות השם יתברך שמו הן דכתיב לא תסור וגו' אמר לו אביו שלא ידבר עם פלוני ושלא ימחול לו והבן היה רוצה להתפייס אין לו לחוש לפקודת אביו כי אסור לשנוא שום יהודי אם לא כשרואהו שהוא עובר עבירה ונמצא שהאב צוהו לעבור על דברי תורה |
143:12 If the son wants to go to a certain place to learn Torah, because there it will be more worthwhile than here, and the father objects for some reason, he's not obliged to obey his father, for learning Torah is above honoring one's father and mother (because we find with our forefather Yacov, may he be in peace, when he went from Isaac, he stayed in the yeshiva of Ever 14 years and learned Torah, and afterwards went to Lavan's house and spent there and on his journeys 22 years, he was punished on these 22 years that he didn't carry out honoring his father and mother, by Yosef being lost to him for 22 years, and on these 14 years that he spent learning Torah, he was not punished). Similarly, if the son wants to marry a woman, and the father doesn't want him to, the son doesn't have to obey his father. | אם הבן רוצה ללכת לאיזה מקום ללמוד דברי תורה מפני ששם יהיה לו תועלת יותר מבכאן והאב מוחה בידו מאיזה טעם אינו חייב לשמוע לאביו דתלמוד תורה גדול מכיבוד אב ואם כדמצינו ביעקב אבינו עליו השלום שכשהלך מיצחק נטמן בבית המדרש של עבר י''ד שנה ועסק בתורה ואחר כך הלך לבית לבן ונשתהא שם ובדרך כ''ב שנה ונענש על אלו כ''ב שנה שלא קיים כיבוד אב ואם ונעלם ממנו יוסף כ''ב שנה ועל אלו י''ד שנה שעסק בתורה לא נענש וכן אם הבן רוצה לישא אשה והאב אינו מתרצה אין הבן חייב לשמוע לו |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here