Audio by Ushy Fried

141:4 In honor of the (reading of) the Megillah one should wear (one's) Shabbat clothes in the evening. When one returns from the synagogue, one should find in one's home (that) the candles are lit, the table is set, and the beds are made.1 In the evening service, after Shemoneh Esreh, one says the full Kaddish (including) ''May the prayers and supplications...'', then we read the Megillah, after that we say ''But You are holy...'' (which is in the Psalm2 ''To the Chief Musician on the coming up of the dawn...'' which was said about Esther, and it was written3 there: ''My G-d, I call to You during the day... and at night.'' and it is written in Megillah4 that Rabbi Yehoshuah ben Levi said: ''A person is obligated to read the Megillah at night and repeat it during the day''. as was said ''My G-d, I call to You during the day...'' and not fast, ''...and at night.'' I will not rest, and this (verse) is followed by ''But You are holy...''.)5 afterwards full Kaddish without ''May the prayers and supplications...''. On out Shabbat (we say) ''And let the graciousness...'' and ''But You are holy...'', full Kaddish without ''May the prayers and supplications...'', Havdalah (is made) over a cup (of wine), (and then one says) ''It is our duty to praise...''.

1) As is the case on Shabbat and festivals. 2) Psalm 22. 3) Verse 3. 4) Megillah 4a. 5) So they derived both the requirement to read the Megillah at night and during the day, and adding ''But You are holy...'' to the evening service, from Psalm 22.

לכבוד המגילה יש ללבוש בגדי שבת מבערב וכשבא מבית הכנסת ימצא בביתו נרות דולקים ושלחן ערוך ומטה מוצעת ערבית לאחר שמונה עשרה אומרים קדיש שלם עם תתקבל וקורין את המגילה אחר כך אומרים ואתה קדוש שהוא במזמור למנצח על אילת השחר שנאמר על אסתר ושם נאמר אלהי אקרא וגו' דנאמר על מקרא מגילה דאמר ר' יהושע בן לוי חייב אדם לקרות את המגילה בלילה ולשנותה ביום שנאמר אלהי אקרא יומם ולא תענה ולילה ולא דומיה לי וסמיך ליה ואתה קדוש וגו' ואחר כך קדיש שלם בלא תתקבל ובמוצאי שבת ויהי נועם ואתה קדוש קדיש שלם בלא תתקבל, ויתן לך ומבדילין על הכוס עלינו
141:5 It is the custom to give (just) before Purim, half of the standard monetary unit in use in one's local place and at the current time. in memory of the half-shekel that was given in (every) Adar, in order to buy the (animals for the) public sacrifices. It's customary to give three (times the) half (monetary) units because in Parashat Ki Tisa,1 it writes the word ''Terumah'' three times.2 One gives (this money) in the evening, before the Megillah reading, and it is distributed to the poor. A minor is exempt (from this donation), but if his father gave on his behalf one time, (he is) obliged (to continue to give) always. (Concerning) a thirteen year old boy, some (authorities) say (that) he is obligated (to donate), and some (others) say that he is exempt until he is twenty.

1) Ex. 30:11. 2) ''Terumah'' means a donation. From Rosh Chodesh Nissan onwards, the animals used for all the communal sacrifices in the Temple, had to be purchased using money collected that year. Therefore, one month before, on Rosh Hodesh Adar, announcements would be made to remind people to donate the half-shekel, so that animals could be purchased with the ''new'' money before Nissan. The reading of Parashat Shekalim just before (or on) Rosh Hodesh Adar also serves as a reminder of that mitzvah.

נוהגין ליתן קודם פורים מחצית מן המטבע הקבוע באותו מקום ובאותו זמן זכר למחצית השקל שהיו נותנין באדר לצורך קרבנות הצבור ומנהג ליתן שלש מחצית משום דבפרשת כי תשא כתיב שלשה פעמים תרומה ונותנין בערב לפני קריאת המגילה ומחלקין אותן לעניים קטן פטור ואם אביו נתן בשבילו פעם אחת חייב לעולם בן שלש עשרה שנה יש אומרים דחייב ויש אומרים דפטור עד שיהא בן עשרים
141:6 On Purim, (that is on the 14th) in the (Shemone Esrei of the) evening service, and (also) in the morning and afternoon services one says ''For the miracles...''. If one forgot, the (same) laws as for Hanukah apply. בפורים דהיינו ביום י''ד ערבית שחרית ומנחה אומרים על הנסים ואם שכח דינו כמו בחנוכה

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here