Audio by Ushy Fried

141:19 A congregation that does not have a Megillah that is completely kosher, however, if it is written according to halacha, only is missing some words in the middle, since there is not missing in it one complete topic, one may read in it with the blessings; and the error (of missing words), the reader reads by heart, or someone say before him quietly, from a printed text. However, if they do not have a Megillah at all, or there is missing in it one complete topic, or there are missing (words) in it, at the beginning or the end, each person reads from a printed text to himself and does not bless. An individual who only has a non-kosher Megillah, reads in it without (the) blessings. צבור שאין להם מגילה כשרה כדינה מכל מקום אם היא כתובה כהלכתה רק שחסרים איזה תיבות באמצעה כיון שלא חסר בה ענין אחד שלם יכולין לקרות מתוכה עם הברכות והטעות יקרא הקורא בעל פה או יאמר לפניו בלחש מתוך החומש אבל אם אין להם מגילה כלל או שחסר בה ענין אחד שלם או שחסר בה בתחלה או בסוף קורין מתוך החומש כל אחד בפני עצמו ואין מברכין ויחיד שאין לו רק מגילה פסולה קורא בה בלא ברכות
141:20 A mourner during the seven (days)1 observes all the laws of mourning, and is forbidden to see any kind of celebration. However, wearing shoes and sitting on a chair are permitted because these are activities that are obvious to all.2 In the evening if he can get a minyan3 to his home to read the Megillah, this is preferable. Otherwise, he should pray at home and (then) go to the synagogue to hear the Megillah.4 If (Purim) starts on Saturday night, he should go to the synagogue after the third meal, before sunset, and in the day he goes to the synagogue for the services and the Megillah.

1) The first seven days after the burial of a member of one's immediate family. 2) There is a dispute among the later authorities as to whether the laws of mourning apply on the day that Purim is celebrated. The present custom is that only the aspects of mourning that can be kept private are observed (Shulchan Aruch 496:4). 3) Ten adult males (including the mourner himself. 4) A mourner, during the first seven days, is not allowed to leave the house except for certain circumstances, such as performing certain mitzvot. The reason for this is so that the mourner doesn't get distracted from mourning. Since it is a mitzvah to hear the Megillah with a minyan, if he can't get ten men to his home, he may go to synagogue.

אבל תוך שבעה נוהג בכל דיני אבלות ואסור לראות כל מיני שמחה אך בנעילת הסנדל וישיבה על גבי ספסל מותר מפני שהן דברים הנראין לכל בלילה אם יכול לאסוף מנין לביתו לקרות המגילה מוטב ואם לאו יתפלל בביתו וילך לבית הכנסת לשמוע המגילה אם חל במוצאי שבת ילך לבית הכנסת לאחר סעודה שלישית בעוד יום וביום הולך לבית הכנסת לתפלה ולמגילה
141:21 One who has a (immediate relative1) die on the Fast of Esther, is on (Purim) night an ''Onan''2 before the burial, should listen to the reading of the Megillah by another, and not eat meat or drink wine, because at night he is not obligated to the festive meal. In the morning (following), after (all are) leaving the synagogue one buries the dead, and afterwards prays (the morning service) and reads the Megillah, or listen (to the reading) by another. If he hears the Megillah reading before the burial, he has fulfilled his obligation. In this event, it is right that he reads it again without the blessings. He should not put on tefillin even after the burial since this is the first day of his mourning.3 An ''Onan'' on Purim during the day is allowed meat and wine.

1) Parents, brothers, sisters, children or spouse. 2) One who is waiting to bury their dead. Special laws apply to them. See Chapter 196. 3) See Ch. 211:2

מי שמת לו מת בתענית אסתר ובלילה הוא אונן קודם הקבורה ישמע קריאת המגילה מאחר ולא יאכל בשר ולא ישתה יין כי בלילה אינו חייב במשתה וביום לאחר יציאה מבית הכנסת קוברין את המת ואחר כך יתפלל ויקרא את המגילה או ישמע מאחר ואם שמע קריאת המגילה קודם הקבורה יצא ומכל מקום נכון שיחזור ויקרא בלא ברכות ותפילין לא יניח אפילו אחר הקבורה כיון שהוא יום ראשון באבלו ואונן בפורים ביום מותר בבשר וביין

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here