Audio by Ushy Fried

141:13 The one reading the Megillah must intend to cover all those listening. Also the listener needs to intend to cover (his obligation) and to listen to each and every word. Even if (it was) only one word, that he did not hear, he has not fulfilled his obligation. Therefore, the reader needs be very careful that when noise and disturbances are made to block out (the name of) Haman, he should be silent until the noise is completely over. In any case, it is proper and correct that each individual has a kosher Megillah1 so that one can say by oneself word by word quietly, in case he did not hear (any) one word from the reader, Similarly, every woman who understands (the Megillah), and is standing in the women's section, if possible it is preferable for her to have a kosher Megillah to read from, because there it is hard to hear and women are obliged (to hear) just like the men. (If they had not (yet) blessed the New Moon, and they saw it (for the first time) at the time of Megillah reading, see this topic at the end of Ch. 97. )

1) If one doesn't have a kosher handwritten Megillah, one can read from a printed Megillah - Mishna Berurah 690:19.

הקורא את המגילה צריך לכוין להוציא את כל השומעים וגם השומע צריך לכוין לצאת ולשמוע כל תיבה ותיבה שאפילו אם רק תיבה אחת לא שמע אינו יוצא ולכן צריך הקורא להשגיח מאד שבשעה שמרעישין ומבלבלין בהכאת המן ישתוק עד יעבור הרעש לגמרי ומכל מקום ראוי ונכון שיהיה לכל אחד מגילה כשרה כדי שיאמר בעצמו מלה במלה בלחש פן לא ישמע תיבה אחת מן הקורא וכן כל אשה חכמת לב שעומדת בעזרת נשים אם אפשר מה טוב להיות לה מגילה כשרה לקרות מתוכה כי שם קשה לשמוע והנשים חייבות כמו האנשים אם לא קדשו את הלבנה ונראתה בשעת קריאת המגילה עיין לעיל סוף סימן צ''ז
141:14 The reader needs to say (the names of) the ten sons of Haman1 and the word ''ten'', all in a single breath, to proclaim that they were all killed and hung as one. It is the custom to first say from ''five hundred men''2 in a single breath. After the fact, even if one paused between the (names of the) ten sons of Haman, one has fulfilled one's obligation. What is customary in some communities, where all the congregation says (the names of) the ten sons of Haman, is not a correct custom. Rather, the reader alone should say them and the congegration listen as with the rest of the Megillah. When the reader says:3 ''On that night, the king could not sleep,'' he should raise his voice, because (from) there starts the essential part of the miracle. When he says4 ''this letter'', he should shake the Megillah.

1) Esther 9:6-10. 2) According to the Aruch Hashulchan 690:21, each of the ten sons of Haman controlled fifty men. 3) Esther 6:1. 4) Esther 9:26.

הקורא צריך שיאמר את עשרת בני המן וגם תיבת עשרת הכל בנשימה אחת להודיע שכולם נהרגו ונתלו כאחד ונוהגין לכתחלה לומר מן חמש מאות איש הכל בנשימה אחת ובדיעבד אפילו הפסיק בין עשרת בני המן יצא ומה שנוהגין בקצת מקומות שכל הקהל אומרים עשרת בני המן אינו מנהג נכון אלא הקורא לבד יאמרם והקהל ישמעו כמו כל המגילה כשאומר הקורא בלילה ההוא נדדה וגו' יגביה קולו כי שם מתחיל עיקר הנס וכשאומר האגרת הזאת ינענע את המגילה
141:15 One who has before him a non-kosher Megillah (scroll) or a printed text version, should not read with the reader, because if he reads he is not able to concentrate on hearing (the words) from the reader. Even if he (can) concentrate, there maybe another who hears what he is reading and (so) will not concentrate on the reading of the reader. Similarily, no one should assist the reader by memory. Therefore, those four verses of redemption1 which the congregation say aloud, the reader needs to return and read them from the kosher Megillah.2

1) Esther 2:5 ''There was a Jew in Shushan...'', 8:15 ''And Mordechai went out...'', 8:16 ''The Jews had light, and gladness...'', 10:3 ''For Mordechai the Jew...''. 2) In order to fulfill the obligation, one must read the Megillah, or hear it being read from a kosher scroll. One who says the words of the Megillah from memory or hears someone else say it from memory, has not fulfilled his obligation.

או חומש לא יקרא עם השליח צבור כי אם הוא קורא אינו יכול לכוין לשמוע מן השליח צבור ואפילו אם הוא יכוין שמא ישמע אחר מה שהוא קורא ולא יכוין לקריאת השליח צבור וכן לא יסייע שום אדם בעל פה להשליח צבור ולכן אותן ארבעה פסוקי גאולה שאומרים הקהל בקול רם צריך השליח צבור לחזור ולקרותם מתוך המגילה הכשרה

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here