141:1 From when the month of Adar begins, we increase (our) joy. A Jew
who has a dispute with a non-Jew, should have the judgment with him in
this month.1
1) The month of Adar is considered a favorable time for Jews. |
משנכנס אדר מרבים בשמחה וישראל שיש לו דין ודברים עם אינו יהודי ישפוט עמו בחודש זה |
141:2 During the time of Mordechai and Esther, the Jews gathered
together on the thirteenth of Adar to defend their lives and take
revenge on their enemies.1 They needed to ask for mercy, from G-d,
blessed be His name, to aid them. We have found, that when the Jews were
at war they fasted so that G-d would aid them. Also Moses our teacher,
may he be in peace, when we waged war against Amalek, fasted. If this
was so, we can assume that also then at the time of Mordechai and
Esther, they fasted on the thirteenth of Adar. So this day has been
accepted by the entire Jewish people as a communal fast and is called
the ''Fast of Esther'', in order to remember that the Creator, blessed
be His name, watches and hears the prayers of each person in his time of
difficulty when he fasts and repents to G-d wholeheartedly, just He did
for our forefathers in those (Purim) days. In any event, this fast is
not such an obligation as the four fasts mentioned in the prophetic
writings,2 Therefore, one should be lenient in a time of need, for
example, pregnant and nursing women, and people who are ill, even one
who merely feels pain in his eyes, need not fast if they suffer great
discomfort. Similarly, a woman who has given birth within thirty days
and a groom during the seven days after the wedding, do not have to
fast. These people should ''repay'' this fast at a later date.3 In
contrast, other individuals who are healthy should not separate
themselves from the community Even a person on a journey for whom the
fast is difficult is required to fast.
1) Haman had convinced the Persian king, Achashverosh, to sign a decree allowing the Persian population to destroy the Jews on the 13th of Adar. When Haman was hung and Mordechai appointed chief advisor in his place, the king signed another decree allowing the Jews to defend themselves and attack their enemies on the 13th of Adar - see the ''Book of Esther'' 2) See also Ch. 121. 3) That is, they should fast for a day in the future, to make up for not fasting during the Fast of Esther. | בימי מרדכי ואסתר נקהלו היהודים בשלשה עשר לחדש אדר לעמוד על נפשם ולהנקם מאויביהם והיו צריכין לבקש רחמים מאת ה' יתברך שמו שיעזרם ומצינו שכאשר היו ישראל במלחמה התענו שיעזרם ה' וגם משה רבינו עליו השלום ביום שנלחם עם עמלק התענה ואם כן מסתמא גם אז בימי מרדכי ואסתר התענו ביום י''ג אדר ולכן קבלו עליהם כל ישראל יום זה לתענית צבור ונקרא ''תענית אסתר'' כדי לזכור שהבורא יתברך שמו רואה ושומע תפלת כל איש בעת צרתו כאשר יתענה וישוב אל ה' בכל לבבו כמו שעשה לאבותינו בימים ההם ומכל מקום אין תענית זה חובה כל כך כמו ארבעה תעניתים שכתובים במקרא ולכן יש להקל בו בעת הצורך כגון מעוברות ומניקות או אפילו חולה קצת בכאב עינים שאם מצטערים הרבה לא יתענו וכן יולדת כל שלשים יום וכן חתן בתוך שבעת ימי המשתה שלו אינו צריך להתענות ויפרעו את התענית אחר כך אבל שאר הבריאים לא יפרשו את עצמם מן הצבור ואפילו מי שהולך בדרך וקשה עליו התענית מכל מקום צריך להתענות |
141:3 The fourteenth of Adar is Purim,1 and if Purim comes on Sunday,
the Fast (of Esther) is brought forward to the (previous) Thursday. If
there is then (on Thursday) a circumcision, one makes the festive meal
at night, but the ''Sandek''2 and the father of the child may eat during
the day,3 and they do not have to (make up by) fasting on Friday.
However, another person who forgot and ate on (that) Thursday, should
fast on Friday.
1) For those living in un-walled cities, but cities that were walled at the time of Joshua, have Purim on the fifteen - see also Law 23 below. 2) The one who holds the baby on his knees during the ceremony. 3) The Mishna Berurah also allows both the mother of the baby and the ''Mohel'', who did the circumcision, to eat during the day. | ביום י''ד אדר הוא פורים ואם חל פורים ביום ראשון מקדימין להתענות ביום חמישי ואם יש אז ברית מילה יעשו את הסעודה בלילה אבל הסנדק ואבי הבן מותרין לאכול ביום ואין צריכין להתענות ביום ששי אבל אדם אחר ששכח ואכל ביום חמישי יתענה ביום ששי |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here