139:9 The candles should be in one row at the same (height) not one
higher and one lower. There should be a gap1 from one candle to the
(next) candle, so that the flame of one does not approach to the next
one. and make (it look like) a torch2 (bonfire). Candles made (from) (bees)wax
should be separated, so that they do not heat up each other causing the
wax to melt and (the candles) to be ruined. (If) one filled a dish with
oil and placed wicks round it, (then) if one covers it with a
(perforated) cover3 so that each wick is considered as an individual
candle. If it was not covered by this cover even as one candle it is
invalid, because they look like a torch. A lamp with two or more
openings should not be lit by two people, even on the first night,
because it is not obvious how many candles (each) is lighting.
1) The width of a thumb, about 2.24 to 2.48 cm or 0.885 to 0.98 inches. 2) Having two or more flames together and so invalid for the commandment of Hanukah lights. 3) A cover which has a separate hole for each wick. |
הנרות יהיו בשורה אחת בשוה לא אחד גבוה ואחד נמוך ויהיה הפסק בין נר לנר שלא יתקרב הלהב של זה לזה ויהיה כמו מדורה ובנרות של שעוה יהיה הפסק שלא יתחמם זה מזה ויטוף השעוה ויתקלקלו מילא קערה שמן והקיפה פתילות אם כפה עליה כלי כל פתילה עולה בשביל נר אחד לא כפה עליה כלי אפילו לנר אחד אינו עולה לפי שהוא כמדורה נר שיש לו שתי פיות או יותר לא ידליקו בו שנים אפילו בלילה הראשונה משום דליכא היכא כמה נרות מדליקין |
139:10 The time to light them is immediately after the appearance of
(three) stars and no later. It is forbidden to do anything before
lighting them even (Torah) learning. But if one has not yet prayed the
evening service one should (first) pray and after that light. Before one
lights, one gathers together all the members of ones household, in order
to publicise the lighting. One needs to put (enough) oil to (enable
them) to stay alight at least half an hour. After the event, if one did
not light immediately, one can light with a blessing all the time that
the household members are still awake but after the household members
are asleep, there is no publicizing of the miracle, and one lights
without a blessing. If one did not have the oppurtunity to light at
night, one can make it earlier and light from ''Plug Hamincha''1 or
later, that is to say 1 hour and a quarter before the (first) appearance
of the stars. (these are seasonal hours according to the length of the
day.2 On the days of Hanukah, the days are short, and the length of the
day is 10 normal hours, then ''Plug Hamincha'' is 1 hour and two minutes
(minutes)3 and a half.) as long as one puts enough oil so that they stay
alight until half an hour after the appearance of (three) stars. If they
do not stay alight this long, the commandment has not been fulfilled.
1) This is the latest time for saying the afternoon service. 2) A ''seasonal hour'' is one twelf of the time between dawn and the appearance of the stars. Some authorities say between sunrise and sunset. See Ch. 69:2. 3) The Kitzur uses the yiddish word ''minuten'' and then gives the hebrew word in brackets. | זמן הדלקתן מיד בצאת הכוכבים ולא יאחר ואסור לעשות שום דבר קודם הדלקה אפילו ללמוד רק אם לא התפלל מעריב יתפלל תחלה ואחר כך ידליק וקודם שידליק יקבץ כל בני ביתו לפרסומי מילתא וצריך לתת שמן שידלקו לכל הפחות חצי שעה ובדיעבד אם לא הדליק מיד יכול להדליק בברכה כל זמן שבני ביתו נעורים אבל לאחר שבני ביתו ישנים תו ליכא פרסומי ניסא ידליק בלא ברכה אם לא היה לו פנאי להדליק בלילה יכול להקדים את עצמו ולהדליק מפלג המנחה ולמעלה דהיינו שעה ורביעית קודם צאת הכוכבים והיינו שעה זמניות לפי ערך היום ובימי חנוכה שהימים קצרים אם היום ארוך רק עשר שעות רגילות אזי פלג המנחה הוי שעה אחת ושני מינוטין רגעים וחצי ובלבד שיתן שמן כדי שיהיו דולקות עד חצי שעה לאחר צאת הכוכבים ואם אינן דולקות כך לא קיים המצוה |
139:11 The order of lighting them according to our custom is: On the first night one lights the candle to ones right. On the second night one adds to this (another) candle on its left. Similarly, on each night one adds (a candle) on its left. The one that one adds is lit first, and then continue on lighting to the right. | סדר הדלקתן כפי מנהגנו בלילה הראשונה מדליק הנר שכנגד ימינו ובלילה שניה מוסיף עליו נר כנגד שמאלו וכן בכל לילה מוסיף כנגד שמאלו וזה שהוא מוסיף מדליק בראשונה ופונה והולך לימינו |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here