Audio by Ushy Fried

139:6 It is generally accepted in our countries1 that the most scrupulous practice2 is for each one in a household to light on the first night one candle. On the second (night) two candles, and so they add, until on the eigth night they are lighting eight. One should be careful that each person has their own special place for their candles, so that they will see how many candles each has lit. They should not light in a place where candles are lit during the rest of the year, so that it is obvious these are Hanukah lights. 1) This is the area around Hungary where Rabbi Shlomo Gantzfried, the compiler of the Kitzur, lived in the late 19th century CE. 2) In Talmud times, the ordinary people lit one candle per night per household, more strict people would have a menorah and light an extra candle each night, and only the most scrupulous would have a menorah for each member of the household. מנהג פשוט במדינתנו כמהדרין מן המהדרין שמדליקין כל אחד ואחד מבני הבית בלילה הראשון נר אחד ובשני שתי נרות וכן מוסיפין עד שבליל שמיני מדליקין שמונה וצריכין ליזהר שיתן כל אחד ואחד נרותיו במקום מיוחד כדי שיהיה היכר כמה נרות מדליקין ולא ידליקו במקום שמדליקין נרות כל השנה כדי שיהיה היכר שהם נרות חנוכה
139:7 The commandment of Hanukah lights (is fulfilled) by lighting in the entrance next to the street because of (the requirement) to publicise the miracle. This was how it was done in the time of the Mishna and Gemara.1 At this time, when we live among the gentiles, one lights inside the house where one lives,2 if there is a window that looks out to the street one lights there. If not, one lights by the entrance (inside). It is a commandment to place them within a hand-breadth3 of the entrance left side, so that the mezuzah is on the right and the Hanukah lights on the left, making one surrounded by commandments. It is preferable to place them between the doorposts.

1) As is done in Israel today, with Hanukah candles outside in a glass box. 2) The custom of lighting inside may have developed due to the windy weather in Europe and North America, or due to fear of anti-semitism, or of being stolen. 3) Between 8 and 10cm or 3 to 4 inches.

מצות נר חנוכה להדליק בפתח הסמוך לרשות הרבים משום פרסומי ניסא וכך היו עושין בזמן המשנה והגמרא ובזמן הזה שאנו דרים בין האומות מדליקין בבית שהוא דר בו ואם יש בו חלון לרשות הרבים ידליקם שם ואם לאו מדליקין אצל הפתח ומצוה שיניחנה בטפח הסמוך לפתח בשמאל שתהא מזוזה מימין ונר חנוכה משמאל ונמצא שהוא מסובב במצות ויותר טוב להניחם בחלל הפתח
139:8 It is a commandment to place them (at least) three hand-breadths above the ground, and below 10 hand-breadths.1 If one put them above 10 it is still valid, but if one put them more than 20 cubits2 high it is invalid, because above 20 cubits one does not usually look. One who lives on an upper floor can put them by a window, even though it is higher than 10 hand-breadths. However, if the window is higher than 20 cubits from the public ground level, it is not within eyesight of passers-by on the street. In this case, it is better to put them by the doorway.

1) A distance of less than 3 hand-breadths is halachicly considered as not existing. Over 10 hand-breadths is the normal height for the house lights so the Menorah would not stand out. 2) One cubit is about 48 to 60cm or 20 to 24 inches.

מצוה להניחם למעלה משלשה טפחים מן הקרקע ולמטה מעשרה טפחים ואם הניחם למעלה מעשרה יצא אבל אם הניחם למעלה מעשרים אמה לא יצא משום דלמעלה מעשרים לא שלטא עינא ומי שהוא דר בעליה יכול להניחם בחלון אף על פי שהוא גבוה למעלה מעשרה טפחים אבל אם החלון למעלה מעשרים אמה מקרקע רשות הרבים דלא שלטא בהו עינא מההולכים ברשות הרבים אזי טוב יותר להניחם אצל הפתח

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here