Audio by Ushy Fried

139:24 On the Shabbat during Hanukah, we take out two Sifrei Torah, in the first we read the (regular) portion for (that) week, in the second (we read) for Maftir (the offering of the princes which corresponds to) that day of Hanukah. The Haftorah is1 ''Sing and rejoice, O daughter of Zion''. If there is (during Hanukah) another Shabbat,2 the Haftorah is3 (which refers to) the Menorot of King Solomon. On the New Moon of Tevet which occurs on a weekday, we take out two Sifrei Torah. In one we call up three men for the (normal) New Moon reading, and afterwards the fourth (person reads) in the second Sefer Torah (the offering of the princes which corresponds to) that day of Hanukah. Because New Moon comes more often, and the principle is that when we have a more frequent and a less frequent (event), the more frequent comes first, and so we put the New Moon (reading) first. If a mistake was made and they began to read (the portion) for (the day of) Hanukah, even if they have not yet started to read, but the person called up (the Oleh) has already blessed, we don't need to stop, rather the Oleh finishes his reading (for that day of Hanukah), and afterwards we call up the remaining (three) for (the reading of) the New Moon. If the first (call-up) read for the New Moon correctly, but the fourth made a mistake and also read for the New Moon, even if they realised (the mistake) immediately after the Oleh blessed, if only one Sefer Torah had been taken out, there is no need to (call up another to) read more. However, if two Sefrei Torah were taken out, there is a concern that (people might think) there was a defect in the (second) Sefer Torah. So that they don't say it is defective, we need to read in it, (with) a fifth person, the Hanukah portion. After the fifth (person has read) we say Half Kaddish.

1) Zechariah 2:14. 2) This only happens if the first day of Hanukah was on a Shabbat as well. 3) I Kings 7:40.

בשבת חנוכה מוציאין שני ספרי תורה בראשון קורין פרשת השבוע ובשני המפטיר בשל חנוכה יומו ומפטירין רני ושמחי ואם יש עוד שבת אחת מפטירין בו במלכים בנרות דשלמה בראש חדש טבת בחול מוציאין שני ספרי תורה באחד קורין תלתא גברא בשל ראש חדש ואחר כך הרביעי בספר תורה השני בשל חנוכה יומו משום דראש חודש תדיר טפי וקיימא לן תדיר ושאינו תדיר תדיר קודם ולכן מקדימין ראש חדש ואם טעו והתחילו לקרות בשל חנוכה ואפילו עדיין לא התחילו לקרות אלא שכבר בירך העולה אין צריכין להפסיק אלא העולה גומר קריאתו ואחר כך קורין להנשארים בשל ראש חדש אם קראו ראשונה בשל ראש חדש כראוי אלא שטעו וקראו גם את הרביעי בשל ראש חדש אפילו נזכרו מיד לאחר שבירך הקורא אם לא הוציאו רק ספר תורה אחת אין צריכין לקרות יותר אבל אם הוציאו שני ספרי תורה שיש כאן חשש משום פגמו של ספר תורה שלא יאמרו פסול הוא צריכין לקרות בו חמישי בשל חנוכה ואחר החמישי יאמר חצי קדיש
139:25 When the New Moon of Tevet falls on Shabbat, we take out three Sifrei Torah. In the first, six people are called up to read the (normal) weekly portion, in the second, the seventh (person) (reads the portion) for the New Moon, starting from ''and on the Sabbath day''1 then Half Kaddish is said. In the third, the Maftir (reads the portion) for that day of Hanukah, and the Haftorah is ''Sing and rejoice, O daughter of Zion''. Even though we have the principle of the more frequent (event) comes first,2 this only applies when reading from the Sefer Torah for two things, but with the Haftorah which is only read by one, that of the New Moon is superseded, and we read the (Haftorah of) Hanukah in order to publicize the miracle.

1) See Ch. 78:1 and Ch. 79:1 for more details. 2) Which would mean saying the New Moon Haftorah rather than the Hanukah Haftorah.

חל ראש חדש טבת בשבת מוציאין שלשה ספרי תורה בראשון קורין ששה גברי בפרשת השבוע בשני שביעי בשל ראש חדש ומתחילין וביום השבת ואומרים חצי קדיש ובשלישי מפטיר בשל חנוכה יומו ומפטירין רני ושמחי ואף על גב דתדיר קודם זהו בקריאה שקורין שניהם אבל בהפטרה שאין מפטירין אלא אחת דוחין של ראש חדש וקורין של חנוכה משום פרסומי ניסא
139:26 The fifteen of Shevat is the New Year for trees. We do not say supplications (on this day), and it is the custom (to eat) many different varieties of fruits. בחמשה עשר בשבט ראש השנה לאילנות אין אומרים בו תחנון ונוהגין להרבות בו במיני פירות אילנות

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here