Audio by Ushy Fried

139:18 On out Shabbat (one first) makes the Havdolah ''who makes a distinction'' prayers, and then lights Hanukah candles.1 In the synagogue one (should) light before (saying) ''And G-d give you of the dew of heaven''

1) Some authorities hold the reverse.

במוצאי שבת מבדילין ואחר כך מדליקין נר חנוכה ובבית הכנסת מדליקין קודם ויתן לך
139:19 One who is not at home, but in another place, if he knows that his wife is lighting at his home, he should light at that place, but without the blessings.1 It is preferable, if possible, that he should listen first to the blessings of someone (else) who is lighting there, and intend to fulfil his obligation from that ones blessings and respond Amen. and afterwards light without blessings. If his wife does not light at his home, and also (for) students in (a household where they are lodging, (they both) need to light with the blessings. Or, they may join in with the head of the household by giving him (even as little as) a ''Peruta'', so that they also have a share in the oil and wicks. The head of the household should add a little (more) oil, above the normal amount, (to allow) for their shares. However, they should do their best to light each one by himself. One who is in his own city, but in another house, when the time comes to light, should return to his (own) home and light (there).

1) He can make a condition that he is not covered by his wife's lighting at home, then he can say the blessings as well.

מי שהוא אינו בביתו אלא במקום אחר אם יודע שאשתו מדלקת בביתו ידליק הוא במקום שהוא בלא ברכות וטוב אם אפשר שישמע תחלה את הברכות ממי שמדליק שם ויכוין לצאת בברכותיו ויענה אמן ואחר כך ידליק הוא בלא ברכות ואם אין אשתו מדלקת בביתו וכן הבחורים באכסניא שלהם צריכין להדליק בברכות או ישתתפו עם הבעל בית שיתנו לו איזה פרוטה שיהיה להם גם כן חלק בשמן ופתילה והבעל בית יוסיף קצת שמן על השיעור בשביל השותף אבל יש להם להדר שידליקו כל אחד בפני עצמו ומי שהוא בעירו אלא בבית אחר כשהגיע זמן הדלקה צריך לשוב לביתו ולהדליק
139:20 The oil that remains (unburnt) in the menorah after Hanukah, and also the (used) wicks, should be made into a bonfire and burnt, because they have been set aside for this commandment and it is forbidden to have any (other) benefit from them, unless one made the condition from the beginning that they are not (to be considered as) set aside, whatever will be left over.1

1) This only applies to oil or wicks which have actually been used, not to those set aside or purchased for Hanukah but not used in the end.

השמן שנשאר במנורה לאחר חנוכה וכן הפתילות עושה להן מדורה ושורפן משום דהוקצו למצותן ואסור להנות מהם אלא אם כן התנה מתחלה שאינה מוקצה מה שישאר

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here