139:15 The Hanukah candles are lit in the synagogue to publicize the
miracle and one blesses over them. They are placed against the south
wall and lit between the afternoon and evening (services). A person does
not fulfill (the commandment) by the lights in the synagogue, but needs
to go and light in his home. One who is a mourner,1 Heaven forbid,
should not light the first night in the synagogue, because one would
have to say ''who has kept us in life'', and a mourner should not say
''who has kept us in life'' in public, but, in his home, he can bless
''who has kept us in life''.
1) For a parent within 12 months after the death, or for a wife, brother, sister, son or daughter within the first 30 days after the death. |
מדליקין נרות בבית הכנסת משום פרסומי ניסא ומברכין עליהן ומניחין בכותל דרום ומדליקין בין מנחה למעריב ואין אדם יוצא בנרות של בית הכנסת וצריך לחזור ולהדליק בביתו ומי שהוא אבל רחמנא ליצלן לא ידליק בלילה הראשונה בבית הכנסת משום דצריך לומר שהחיינו ואבל אין לו לומר שהחיינו בצבור אבל בביתו מברך שהחיינו |
139:16 Women are obligated to (light) Hanukah lights, because they were
(also) part of the same miracle. A women can (therefore) light for her
household. A child who has reached the (age of) training1 also is
obligated. A blind person, if he can join to another by (paying even as
little as) a ''perutah''2 (to have a share in the candles or oil) should
do so. If he has a wife, she lights for him (and he responds amen to her
blessing). If he has no wife and lives (alone) in an appartment, where
he has no one he can join in with, he should light (himself) with the
help of some one else.
1) Training in carrying out commandments. 2) A ''perutah'' was the lowest value coin in Talmudic times. | נשים חייבות בנר חנוכה שאף הן היו באותו הנס ויכולה אשה להדליק בעד כל בני ביתה וקטן שהגיע לחינוך גם כן חייב סומא אם יכול להשתתף עם אחר בפרוטה מוטב ואם יש לו אשה היא מדלקת בשבילו שאין לו במי להשתתף ואם אין לו אשה ויש לו דירה מיוחדת מדליק על ידי סיוע אחר |
139:17 On Friday afternoon one lights first the Hanukah lights, and after that the Shabbat lights, however, it must be after ''Plug Hamincha'', (so) one should pray first the afternoon service. There needs to be (enough) oil so that they stay alight up to half an hour after the appearance of the stars, and if one did not do so this is considered a blessing (said) in vain. If one lit in the doorway, one needs to be careful and place something between them and the door, so that they are not extinguished by the wind on opening and closing the door. | בערב שבת מדליקין תחלה נר חנוכה ואחר כך נר שבת ובלבד שיהא לאחר פלג המנחה ומתפללין תחלה מנחה וצריך שיתן שמן כדי שידליקו עד חצי שעה לאחר צאת הכוכבים דאם לא כן הוי ליה ברכה לבטלה ואם הדליק אצל הפתח צריך ליזהר להפסיק באיזה דבר בינם לבין הדלת שלא יכבם הרוח בפתיחת ונעילת הדלת |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here