138:7 This last day of the festival which is also Shemini Atzeret, is
called Simchat Torah,1 because we finish on it the Torah and are happy
(about) that. In the evening after the service we have the Hakofot, and
afterwards put back the Sifrei Torah (in the Ark) and leave one out in
which three men read from the portion ''And this is the blessing'' and
there are some places that have the custom of reading the portion on
oaths. After the Torah reading we say Half Kaddish, put back the Sefer
Torah and say ''It is our duty to praise''
1) The Rejoicing of the Torah. |
יום אחרון של החג שהוא גם כן שמיני עצרת נקרא שמחת תורה לפי שמסיימין בו את התורה ושמחין בה ערבית לאחר התפלה עושין הקפות ואחר כך מכניסין הספר תורה ומשיירין אחר שקורין בו תלתא גברי בפרשת וזאת הברכה ויש מקומות שנוהגין לקרות בפרשה נדרים אחר קריאת התורה אומרים חצי קדיש ומכניסין את הספר תורה ואומרים עלינו |
138:8 On Simchat Torah day it is the custom in many places that the
cohanim bless the congegration during the morning prayers and not during
the additional prayers because at the additional prayers there is
concern of intoxication.1 One does not say ''And may be pleasant to you
our prayer...'' in the morning prayers.
1) From strong drinks given out during the Hakofot or from the Kiddush. | ביום שמחת תורה נוהגין בהרבה מקומות שהכהנים נושאים כפיהם בתפלת שחרית ולא במוסף משום דבמוסף יש חשש שכרות ואין אומרים ותערב בתפלת שחרית |
138:9 In the day , after the Hakofot, we leave out three Sefrei Torah
and we read for many in one Sefer Torah from ''And this is the
blessing'' to ''The eternal G-d is a dwelling place'' many times.1 At
the end we call up all the youth, and the correct way if that the oldest
of them makes the blessing and the rest listen, and we read for them
from the portion ''The angel who has redeemed me...''2 After this we
call up the Hatan Torah3 and read for him from ''The eternal G-d...'' to
the end. In the second Sefer Torah we call up the Hatan Berashit.4 We
say Half Kaddish and read in the third (Sefer Torah) the Maftir.5 It is
the custom in many places to be scrupulous and call as Hatan Torah an
eminent person, and even one who already went up during (the multiple
readings from) ''And this is the blessing'' can in any event, go up
(again) as Hatan Torah or Hatan Berashit. In a place where they only
have two Sifrei Torah, we read in the first ''And this is the blessing''
and in the second ''In the beginning G-d created...'' , then we return
to the first Sefer Torah for Maftir.
1) These are the first 5 aliyot (Deut. 33:1-26), and we repeat the order Cohen, Levi, then three Israelites, until every adult present has had a turn. 2) Parashat Veyehi (Genesis 48:16), said by Israel (Jacob) while blessing Joseph's two sons Ephraim and Manasseh. The whole verse reads ''The angel who has redeemed me from all evil, bless the lads; and let my name be named in them, and the name of my fathers Abraham and Isaac; and let them grow into a multitude in the midst of the earth.'' 3) Bridegroom of the Torah. 4) Bridegroom of Genesis - The Beginning. 5) ''On the eighth day...'' from Numbers 29:35 to 30:1 in Parashat Pinchas. | ביום אחר הקפות משיירין שלש ספרי תורה וקורין הרבה בספר תורה אחת פרשת וזאת הברכה כמה פעמים עד מעונה ובסוף קוראין כל הנערים והנכון שהגדול שבהם יברך והשאר ישמעו וקורין להם פרשת המלאך הגואל וגו' אחר כך קוראין לחתן תורה וקורא מן מעונה עד גמירא ובספר תורה שניה קורא חתן בראשית ואומרים חצי קדיש וקורין בשלישי מפטיר ונוהגין בהרבה מקומות לדקדק לקרות לחתן תורה אדם חשוב ואפילו מי שעלה כבר בפרשת וזאת הברכה מכל מקום עולה לחתן תורה או לחתן בראשית במקום שאין להם אלא שני ספרי תורה קורין בראשונה וזאת הברכה ובשניה בראשית וחוזרין ולוקחין את הראשונה למפטיר |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here