Audio by Ushy Fried

138:4 On the night of Shemini Atzeret one should wait and not make kiddush until (it is definitely) night. One blesses in the Kiddush ''who has kept us in life'' because this is also a festival in its own right. One does not bless ''to dwell in the succah'' because in the prayers and the Kiddush we say ''the eighth day, this festival of assembly''1 and if we blessed ''to dwell in the succah'' this would be a contradiction.2

1) The name of the festival ''Shemini Atzeret'' comes from ''Shemini'' which means eight, and ''Atzeret'' which means assembly, making ''the eighth day of assembly''. 2) Because Succot is over.

ליל שמיני עצרת יש להמתין שלא לקדש עד הלילה ומברכין בקידוש שהחיינו לפי שהוא רגל בפני עצמו ואין מברכין לישב בסוכה לפי שבתפלה ובקידוש אומרים יום השמיני חג העצרת הזה ואם היו מברכין לישב בסוכה הוי תרתי דסתרי
138:5 On the night of Shemini Atzeret and the whole day we eat in the succah without blessing as we (have already) written. and after we finish we say ''May it be your will...'' etc. Concerning sleeping in the succah, some are lenient and this is the custom, but it is more correct to be strict. ליל שמיני עצרת וכל היום אוכלין בסוכה אלא שאין מברכין כמו שכתבנו ולאחר הגמר אומרים יהי רצון וכו' ובענין השינה בסוכה יש מקילין וכן נוהגין אבל הנכון להחמיר
138:6 On the eighth day, as darkness approaches, one can remove the furniture from the succah to the house, but not put (the succah) in order during the day because this is like preparing from one festival to the next. בשמיני סמוך לחשיכה יכול לפנות את הכלים מן הסוכה לתוך הבית אבל לא יסדרם ביום משום דהוי כמכין מיום טוב לחבירו

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here