138:1 The last intermediate day is Hoshana Rabba. It is the custom to
stay up the preceding night and study Torah as laid out in the prayer
book, this is because on the festival we are judged on the water, and
all the life of man depends on water. This day is the last day of the
festival and everything goes after the sealing (of judgement). In the
morning we increase slightly the lights in the synagogue like (we do) on
Yom Kippur. The Reader wears the Kittel (white robe), we say1 ''For the
Chief Musician. A Psalm of David'' like on a festival and also say2 ''A
Psalm of thanksgiving'', we do not say ''The breath of every living
being'', we say ''There is none like unto You'' (and) ''Hear O Israel''
as on a festival day in the additional prayers Kedusha (we say) ''We
will reverence''
1) Psalm 19 2) Psalm 100 |
ביום אחרון של חול המועד הוא הושענא רבה נוהגין להיות נעורים בלילה שלפניו לעסוק בתורה כמו שנדפס הסדר לפי שבחג נידונין על המים שכל חיי האדם תלוים במים והיום הוא יום האחרון של החג והכל הולך אחר החיתום בשחרית מרבים קצת בנרות בבית הכנסת כמו ביום הכפורים והשליח צבור לובש את הקיטל אומרים למנצח כמו ביום טוב ואומרים גם מזמור לתודה ואין אומרים נשמת אומרים אין כמוך שמע ישראל כמו ביום טוב בקדושת מוסף נעריצך |
138:2 It is a custom (from) the Prophets that every one takes on this day a special willow apart from the willow on the lulav. Every thing that makes the willow on the lulav invalid, also makes this willow invalid. Therefore, the Israelite (Jew) should not cut for himself for his own use, however if there fall off even the majority of leaves, it is still valid. Even (if there remains only) 1 leaf on 1 stem it is valid. In any event, the commandment is best carried out when this (willow) has many leaves and long stems. The fine custom is to take 5 stems and tie them together with the leaves of a lulav. | מנהג נביאים שכל אחד יטול ביום זה ערבה מיוחדת מלבד הערבה שבלולב וכל הפוסל הערבה שבלולב פוסל בערבה זו לכן לא יקצצה הישראל בעצמו לצרכו אלא שאם נשרו אפילו רוב העלים כשרה ואפילו עלה אחת בבד אחד כשרה ומכל מקום הידור מצוה הוא שיהיו בה עלין הרבה והבדים ארוכים והמנהג היפה לקחת ה' בדים ואוגדין אותן בעלי לולב |
138:3 One does not take them together with the lulav, but when we come to ''Answer your faithful ones'' we put down the lulav and etrog and take up the (5 stems of willow), because now we are (about) to pray for water (rain). After the Hoshanot one waves with it and then beats it against the ground 5 times. This is sufficient even if the leaves did not fall off. After the beating, we do not throw it on the ground, because this would be disrespectful to the commandment, It is better to put it away, and throw it into the fire used for baking the matzot. This way one has used it for one commandment and then moved it to use for another commandment. | אין לוקחין אותה עם הלולב ביחד אלא כשמגיע לתענה אמונים מניחין את הלולב והאתרוג ונוטלין אותה לפי שאז מתפללין על המים ולאחר גמר ההושענות מנענעין עמה ואחר כך חובטין אותה בקרקע חמש פעמים ודי בזה אפילו לא נחסרו עליה ולאחר החבטה לא יזרקנה על הקרקע משום ביזוי מצוה וטוב להצניעה להשליכה בתוך האש שאופין מצות הואיל ואיתעביד בה חדא מצוה ליתעביד בה מצוה אחריתה |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here