138:10 It is the custom for the Hatan Torah and the Hatan Berashit to
give donations. They call all their families and friends and make a
joyous feast (to celebrate) finishing reading the Torah and starting
again from the beginning. As was explained in the Midrash:1 ''and he
will come to Jerusalem and will stand before the Ark of the covenant of
the Lord...'' ''and will make there a feast for all his servants''.
Rabbi Isaac said ''from this (we learn) that we make a feast after
finishing the Torah.''
1) Shir Hashirim Rabba. |
נוהגין שהחתן תורה וחתן בראשית נודרין נדבות וקורין לכל מריעיהם ועושין משתה ושמחה לסיומה של תורה ולהתחלה דאיתא במדרש ויבא ירושלים ויעמוד לפני ארון ברית ה' וגו' ויעש משתה לכל עבדיו אמר רבי יצחק מכאן שעושין סעודה לגמרה של תורה |
139:1 During the Second Temple, the Greek empire reigned (over Israel),1
and they (the Greeks) passed decrees against the Jews and (tried) to
erase their religion, and did not allow them to carry out Torah (study)
or the commandments. They put their hands on their property and their
daughters. They entered the Temple, destroyed and made the pure unclean.
The Jews were in great distress because of them and were much oppressed,
until the G-d of their fathers had mercy on them, delivering them from
their hands and saving them. Then overcame, the sons of the Hasmonean
High Priest, (the Greeks) and killed them and saved the Jews from their
hands. They appointed a king from the Priests, and the kingdom of Israel
was restored for more than 200 years until the destruction of (the)
second (Temple). When the Jews overcame their enemies and destroyed
them, it was the 25th of Kislev2 when they entered the Sanctuary (inner
room) and did not find pure (olive) oil in the Temple, except one jar
sealed with seal of the High Priest, and it did not contain enough to
light except for one day only. But they lit from it the lamps of the
Menorah3 for eight days, until they could crush olives and produce a
(new quantity) of pure oil. For these reasons, decreed the Sages of that
generation that these eight days that begin on the 25th Kislev, will be
days of joy and praise. One lights on them lamps at evening at the
entrance to the houses, every evening of the eight nights to show off
and demonstrate the miracle. These days are called ''Hanukah'' that is
to say ''they rested'' (chanu) on the ''25'' ('th of the month) because
on the 25th they rested from their enemies. and also because of those
days they (re)-dedicated the house (Temple) which their foes had
defiled. Also some say that it is a commandment to increase slightly the
festive meals on Hanukah. Another reason is because the work of
(building) the Sanctuary (in the desert) was completed in these days.
One should tell one's children the story of the miracles that were done
for our fore-fathers in those days, (see Josephus) However, these meals
are not considered as part of the commandment unless one says at the
meal songs of praise. One should increase charity in these Hanukah days,
for this can help mend any defects in our souls. This charity, should be
given particularly to poor Torah scholars.
1) 352 BCE until 70 CE 2) 139 BCE 3) The Menorah was made of gold and had seven branches. | בבית שני כשמלכה מלכות יון גזרו גזירות על ישראל ובטלו דתם ולא הניחו אותם לעסוק בתורה ובמצות ופשטו ידיהם בממונם ובנותיהם ונכנסו להיכל ופרצו בו פרצות וטמאו את הטהרות וצר להם לישראל מאד בפניהם ולחצום לחץ גדול עד שרחם עליהם אלהי אבותינו והושיעם מידם והצילם וגברו בני חשמונאי הכהנים הגדולים והרגום והושיעו את ישראל מידם והעמידו מלך מן הכהנים וחזרה מלכות ישראל יתר על מאתים שנה עד החרבן השני וכשגברו ישראל על אויביהם ואבדום בכ''ה כסלו היה ונכנסו להיכל ולא מצאו שמן טהור במקדש אלא פך אחד שהיה מונח בחותמו של כהן גדול ולא היה בו להדליק אלא יום אחד בלבד והדליקו ממנו נרות המערכה שמונה ימים עד שכתשו זיתים והוציאו שמן טהור ומפני זה התקינו החכמים שבאותו הדור שיהיו שמונת ימים האלו שמתחילין כ''ה כסלו ימי שמחה והלל ומדליקין בהם הנרות בערב על פתחי הבתים בכל לילה ולילה בשמונה עלילות להראות ולגלות הנס וימים אלו נקראים חנוכה רצונו לומר ''חנו כ''ה'' שביום כ''ה חנו מאויביהם ועוד מפני שבימים אלו עשו חנוכת הבית שהצוררים טמאוהו ולכן יש אומרים שמצוה להרבות קצת בסעודה בחנוכה ועוד מפני שמלאכת המשכן נגמר בימים אלו ויש לספר לבני ביתו ענין הניסים שנעשו לאבותינו בימים אלו עיין יוסיפון ומכל מקום לא הוי סעודת מצוה אלא אם כן אומרים בסעודה שירות ותשבחות ומרבים בצדקה בימי חנוכה כי הם מסוגלין לתקן בהם פגמי נפשו על ידי הצדקה וביחוד ללומדי תורה העניים להחזיקם |
139:2 One does not fast during the days of Hanukah, but on the day before and the day after one can speak at a funeral or fast. | אין מתענין בימי חנוכה אבל ביום שלפניהם וביום שלאחריהם מותרין בהספד ובתענית |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here