137:8 On the first festival day one does not carry out the commandment with a lulav or rest of the species that is borrowed. Rather it needs to be his own as is clearly written: ''and you will take for yourself on the first day'' ''for yourself'' is explained as meaning ''of yourself'' and excludes (those that are) borrowed. Those who live outside Israel and keep two festival days because of the doubt (about which day is the festival), also on the second festival day they do not bless over these (borrowed species). If another gives him as a present, even with the intention that they should be returned (after) this is still considered a gift and the commandment can be carried out with them. Even if he is given them (without anything be said) in order to perform the commandment, we consider this as if he was told plainly that he is being given as a gift (with the condition) that they be returned. If the husband is not at home and the wife wants to give to someone else for carrying out the commandment, its' (validity) depends on the opinion of the husband, whether he is strict about such things or not (ie; would agree if he was present). | ביום טוב הראשון אין יוצאין בלולב ושאר מינים שאולים אלא צריכין שיהיו שלו ממש דכתיב ולקחתם לכם ביום הראשון ודרשינן "לכם" משלכם להוציא את השאול ולדידן בני חוץ לארץ שעושין שני ימים טובים מספיקא גם ביום טוב שני אין מברכין עליו ואם אחר נותנם לו במתנה על מנת להחזיר הוי מתנה ויצא בהם ואפילו נותנם לו סתם לצאת בהם נחשב כאלו אמר לו בפירוש שהוא נותנם לו במתנה על מנת להחזיר אם אין האיש בביתו והאשה רוצה ליתנם לאחר לצאת בהם תליא באומדן דעת הבעל אם הוא גברא דקפיד או לא |
137:9 (Two) partners who bought an etrog and the rest of the species, have the intention at the time of purchase, that at the time of carrying out the commandment each acquires the share of the other. Hence the custom for the community to buy an etrog for anyone in the congegration to use for the commandment. Everyone who can afford to is obliged to help buy this (communal) etrog. Despite all this, it is best to carry out the commandment with the etrog of an individual, if he has a very select set of all the species, because what an individual transfers to his friend is considered more select. | שותפים שקנו להם אתרוג ושאר המינים מסתמא אדעתא דהכי קנאום דבשעת מצותו כל אחד מקנה חלקו לחבירו ולכן המנהג שהקהל קונים אתרוג וכל הקהל יוצאים בו וכל מי שידו משגת מחוייב לתת דמי אתרוג ועם כל זאת מוטב לצאת באתרוג של יחיד אשר לו כל המינים מהודרים כי מה שהיחיד מקנה לחבירו עדיף טפי |
137:10 On the first day one should not allow the children to take the lulav and etrog until after the adults have taken it. This is because the child can acquire but can't transfer the ownership back according to Torah (law). | ביום הראשון לא יתנו להקטנים ליטל לולב ואתרוג עד לאחר שיטלו הגדולים כי הקטן קונה ואין מקנה מן התורה |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here