Audio by Ushy Fried

137:2 A left-handed person takes the lulav in his right which is the left (hand) of other people, and the etrog in his left,1 and if (he took in the) wrong order then returns and takes again without a blessing. One who is ambidextrous is considered as a normal (right-handed) person.

1) Halachicly speaking, the right hand is considered as the dominant hand, so in the case of a left-handed person, his dominant ''right'' hand is actually his left and his weaker ''left'' hand is actually his right.

איטר נוטל את הלולב בימינו שהוא שמאל כל אדם ואת האתרוג בשמאלו ואם הפך חוזר ונוטלים בלא ברכה ומי שהוא שולט בשתי ידיו הרי הוא ככל אדם
137:3 It is preferable to remove the tefilin (phylactories) before taking the lulav, or at least remove the strap around ones' hand so that it will not constitute an intervention. It is also preferable to take off (any) rings on ones' fingers. נכון שיחלוץ את התפילין קודם נטילת לולב ולכל הפחות יסיר את הרצועה מעל ידו שלא תהא חציצה גם נכון להסיר הטבעות שבאצבעותיו
137:4 The order of the waving is as follows: In1 ''O give thanks...'' there are six words apart from the name (of the Lord). One waves at each word in one (of the) directions, and at the (Lord's) name one does not wave. At ''O give thanks'' to the east, at ''for (he is)'' to the south, at ''good'' to the west, at ''for'' to the north, at ''endures forever'' upwards, and at ''his loving kindness'' downward. The Reader dows not wave except for ''O give thanks...'' and at ''So let Israel now say...'' but the congegration each time they say ''O give thanks...''2 also for ''Save we beseech you...''. The Reader and also the congegration only wave for (the first) ''Save we beseech you, O Lord'' and since, except for the (Lord's) name, there are three words, we wave at each word in two directions. At the ''O give thanks...'' at the end of Hallel the Reader and congegration also wave. When one waves downwards, only the hand is inclined down, and the lulav and the rest of the species remain (in the direction) they grew (upwards). Some have the custom of turning the lulave downwards, and each person should not change his own custom. One does not need to turn ones' face in the direction one is waving, but only the top of the lulav. One does not need to wave with force rather shaking (it) slightly, so that the leaves wave is sufficient.

1) Psalm 118 2) After the Reader has said each verse, namely ''O give thanks...'', ''So let Israel now say...'', ''So let the house of Aaron now say...'' and ''So let them that fear the Lord say...'', the congegration says the same (first verse) ''O give thanks...'' and does not repeat the other verses after the Reader.

סדר הנענועים כך הם בהודו יש ששה תיבות חוץ מן השם וינענע בכל תיבה לרוח אחד ובשם לא ינענע בהודו למזרח כי לדרום טוב למערב כי לצפון לעולם למעלה חסדו למטה השליח צבור אינו מנענע אלא בהודו וביאמר נא ישראל והצבור בכל פעם שאומרים הודו ובאנא השליח צבור גם הצבור מנענים רק באנא ה' הושיעה נא וכיון שמלבד השם יש בו שלש תיבות מנענים בכל תיבה לשתי רוחות ובהודו שבסוף הלל גם כן מנענים השליח צבור והצבור כשמנענע למטה ישפיל רק ידיו למטה והלולב עם שאר המינים ישארו כדרך גדילתן יש נוהגין שמהפכין את הלולב לצד מטה ואל ישנה אדם מן המנהג אינו צריך להפוך פניו להצד שהוא מנענע רק ראש הלולב יטה והנענוע אינו צריך להיות בחוזק אלא כסכוס מעט כדי שיתנענעו העלין סגי

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here