Audio by Ushy Fried

137:11 On every festival day after the additional prayers, it is the custom to bring up a Sefer Torah to the Reader's desk, and we leave the Ark open until after saying the Hoshanot1 and returning the Sefer Torah. Every one who has an etrog and lulav goes round the desk where the Sefer Torah is, while Hoshanot are being said. Each day they go round once, and on the seventh day, which is Hoshana Rabba, we take out all the Sefrei Torah and bring them up on the Reader's desk, and go round seven times, as a remembrance of the Temple, because every day they went round the altar once, and on the seventh day they went round seven times. The Hakafot2 should be from the right side, because the Sefer Torah is on the Reader's desk, and all the congegration need to turn their faces towards the Sefer Torah that is on the desk, before they begin to go round, and now north is to their right, so they go round to the north. Any one who has an etrog and lulav but does not go round, has done a bad act. In some places it is the custom on Hoshana Rabba and Simchat Torah, after taking all the Sifrei Torah out of the Ark, to place inside (the Ark) a lit lamp, (based on (the saying) that Torah is light and if there are no Sifrei Torah there we need (to add) another light) but this is not a good custom and it should be abolished, because it is forbidden to use the Ark for a non-religious purpose even for a short time.

1) ''O save now...'' 2) Hakafot means ''circles'' or encirclement'' from the verb Lehakif, meaning to go round or encircle an object.

בכל ימי החג לאחר תפלת מוסף נוהגין להעלות ספר תורה על הבימה ומניחין את הארון הקודש פתוח עד לאחר אמירת ההושענות שמחזירין את הספר תורה וכל מי שיש לו אתרוג ולולב מקיף את הבימה שעליו הספר תורה בשעת אמירת ההושענות בכל יום מקיפין פעם אחד וביום השביעי שהוא הושענא רבה מוציאין כל הספרי תורה ומעלין אותן על הבימה ומקיפין שבע פעמים זכר למקדש שבכל יום היו מקיפין את המזבח פעם אחת וביום השביעי שבע פעמים ההקפות צריכין להיות לצד ימין ולפי שהספר תורה על הבימה וכל הציבור צריכין להפוך פניהם כלפי ספר תורה שעל הבימה קודם שיתחילו להקיף ואז הוי צפון ימין שלהם לכן מקיפין דרך צפון כל מי שיש לו אתרוג ולולב ואינו מקיף רעה הוא עושה בקצת מקומות נוהגין בהושענא רבה ובשמחת תורה לאחר שהוציאו כל הספר תורה מן הארון הקודש מעמידין לתוכו נר דולק לרמז תורה אור שכשאין שם תורה צריכין לאור אחר ואין זה מנהג יפה ויש לבטלו כי אסור להשתמש בארון הקודש תשמיש חול אפילו לפי שעה
137:12 On Shabbat we do not go round because in the Temple they did not go round. Therefore, we do not bring up any Sefer Torah to the desk, rather we open the Ark until after the Shoshanot have been said. בשבת אין מקיפין שגם במקדש לא היו מקיפין ולכן אין מעלים ספר תורה על הבימה אלא פותחין את הארון הקודש עד לאחר אמירת ההושענות
137:13 One who became a mourner during the festival, and also a mourner during the 12 months for his father or mother, should not, according to custom, go round. He should offer his etrog and lulav to one who does not have who can then go round (the Reader's desk). מי שאירע לו אבל בחג וכן אבל כל שנים עשר חדש על אביו או אמו נוהגין שאינו מקיף ויש לו לכבד באתרוג ולולב שלו את מי שאין לו שיקיף הוא

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here