136:9 A willow that was plucked on the festival, whether on the first
festival day or the second festival day, is forbidden even to be handled
on that day, because it is ''set apart'' absolutely. If it was plucked
on the first festival day it is valid for use on the second festival
day. However, if the first day was Shabbat and it was plucked (on that
day), it is forbidden (to use) also on the second day. If one brought
from outside1 the Shabbat boundary an etrog or the other species, it is
allowed to handle them and take them out, but if the city does not have
an ''Eruv''2 set up, it is forbidden to carry them outside the house
where they are, and all must go there to use them.
1) The Shabbat boundary is 2,000 cubits in every direction past the last houses on the edge of the city. 2) A boundary demarkation, usually made from existing wires and poles, plus extra wires to join any gaps, which turns the city into an area where carrying is permitted on Shabbat in the public domain. |
ערבה שנתלשה ביום טוב בין ביום טוב ראשון בין ביום טוב שני אסורה היום אפילו בטלטול בעלמא כי הוא מוקצה גמור ואם נתלשה ביום טוב ראשון כשרה ביום טוב שני אך אם חל יום ראשון בשבת ונתלשה אסורה גם ביום שני אם הובאו מחוץ לתחום אתרוג או שאר מינים מותרין לטלטלן ולצאת בהם אך אם אין העיר מתוקנת בעירובין אסורין לטלטל לחוץ מן הבית שהם שם וילכו כולם שמה לצאת בהם |
136:10 One who does not have a choice set of the four species should preferably use those of his friend (see the next chapter, law 8, for more details) in any case, it is a commandment for one to also have (a set) of the four species as good as one can afford, for waving during the Hallel and during the Hakafot. | מי שאין לו כל הארבעה מינים מובחרים טוב לו יותר לצאת בשל חבירו ועיין סימן שלאחר זה סעיף ח' ומכל מקום מצוה לו שיהיו לו גם כן ארבעה מינים כפי השגת ידו לעשות בהם הנענועים בהלל והקפות |
137:1 One takes the lulav joined (with the myrtle and willow) with the
spine of the lulav towards ones' face (and held) in ones' right hand,
and the etrog in ones' left. Because with all commandments one needs to
bless over them before carrying them out, and also the etrog needs to be
held the way it grows,1 namely the stem where it was cut off from the
tree should be downwards and the Pithom2 for this reason, when one takes
the etrog before blessing one takes it reversed (in orientation), the
(cut) stem upwards and the Pithom downwards, so that one does not yet
fulfill the commandment, bless while standing on taking the lulav,
(because the lulav is taller than the others it is (more important) and
we call the whole group by its name). On the first day one makes the
''who has kept us in life'' blessing, and if the first day fell on
Shabbat, when one does not take the lulav, then one blesses ''who has
kept us in life'' on the second day. After one has blessed, one turns it
round in the ones' hand, and brings it close to the lulav so there won't
be a gap between them. One waves in four directions as follows: to the
east, south, west, north, upwards, and downwards.3 Similarly for the
waving during the Hallel. Also, during the Hakafot, one should be
careful to bring the etrog close to the lulav so there won't be a gap
between them. If one reversed (the order) and took the etrog in the
right and the lulav in the left, one returns and takes them again (in
the correct order) without a blessing.
1) It has to be this way up when carrying out the commandment, but not at the time of the blessing. 2) The small protrusion at the apex of the etrog. 3) If one is facing the ark, this is normally to the east, so one waves to ones' front, the right side, behind, and then to ones' left side. | נוטל את הלולב האגוד ושדרת הלולב כנגד פניו בימינו ואת האתרוג בשמאלו וכיון שבכל המצות צריכין לברך עליהן קודם עשייתן וגם האתרוג צריכין להחזיק דרך גדילתו דהיינו שהעוקץ שבו נחתך מן האילן יהיה למטה והשושנתא למעלה על כן כשהוא נוטל את האתרוג קודם שמברך יטלהו בהיפוך העוקץ למעלה והשושנתא למטה שלא יצא בו ומברך מעומד על נטילת לולב לפי שהלולב גבוה מכולן חשוב הוא ונקראת כל האגודה על שמו וביום ראשון מברך גם שהחיינו ואם חל יום ראשון בשבת שאין נוטלין בו לולב אזי מברך שהחיינו ביום שני ולאחר שבירך מהפכו בידו ומקרבו אל הלולב שלא יהיה פירוד ביניהם ומנענע לארבע רוחות כסדר הזה מזרח, דרום, מערב, צפון, מעלה, מטה וכן בנענועים שבהלל וכן בהקפה יזהר לקרב את האתרוג אל הלולב שלא יהיה פירוד ביניהם אם הפך ונטל את האתרוג בימין ואת הלולב בשמאל יחזור ויטלם בלא ברכה |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here