135:7 On the rest of the nights, and similarly during all the days,
there is no obligation to eat (only) in the succah. However, if one
wants to eat a ''fixed meal'' or sleep, one needs to eat or sleep in the
succah. What is a ''fixed meal'' ? Bread (of a quantity) more than a
k'beitzah, even if one did not intend (to eat) this (as a meal). Even if
this is pastry or the like (and not bread)1 and also food made from the
five species of grain2 of quantity more than a beitzah, and intended
this (as a meal), one is required (to eat in) the succah and to bless
over it ''to dwell in a succah''. However, fruit, even if one eats a
lot, and intended this as ones' meal, may be eaten outside the succah.
Also, wine or other drinks, or meat or cheese, may be eaten or drunk
outside the succah, as long as one did not intend them as ones' meals.
However, if one wants to drink wine or other drinks as part of a ''fixed
meal'', or one wants to eat meat or cheese as part of a ''fixed meal'',
one needs (to eat in) a succah. One should not bless over them ''to
dwell in the succah'', and it is better to first eat some bread so that
one can bless. This is all the (minimum requirements of) the law, but
one who is scrupulous and even water, does not drink outside the succah,
is praiseworthy.
1) lit; Bread offered as dessert. Cake, biscuits, or pastry made from the five species of grain. 2) The five species are wheat, rye, barley, oats and spelt. |
בשאר הלילות וכן בכל הימים אין חיוב לאכול בסוכה אלא שאם הוא רוצה לאכול אכילת קבע או לישן צריך לאכול או לישן בסוכה ומהו אכילת קבע פת יותר מכביצה אפילו לא קבע עליו ואפילו היא פת כיסנין וכן תבשיל העשוי מחמשת מיני דגן יותר מכביצה וקבע עליו חייב בסוכה ולברך עליו לישב בסוכה אבל פירות אפילו אכל הרבה וקבע עליהם מותר לאכול חוץ לסוכה וכן יין או שאר משקים או בשר וגבינה מותר לאכול ולשתות חוץ לסוכה ודוקא שלא קבע עליו אבל אם רוצה לשתות יין או שאר משקים בדרך קבע או שרוצה לאכול בשר או גבינה דרך קבע צריך סוכה ולא יברך עליהם לישב בסוכה וטוב שיאכל קודם פת כדי שיברך וכל זאת מדינא אבל מי שמחמיר על עצמו שאפילו מים אינו שותה חוץ לסוכה הרי זה משובח |
135:8 Sleep, even for a short nap, according to the law (halacha) needs
(to be in the) succah. This is the practice of those who are strict in
(their observance of) the commandments that even a nap is not taken
outside the succah. At present, when many are accustomed to be lenient
about sleeping (in the succah), the later Rabbinic authorities (Achronim),
may their memory be for a blessing, wrote, several reasons to justify
their (behaviour),1 but every G-d fearing person should be scrupulous
and make a succah that one can dwell in with his wife, as one dwells the
rest of the year, if possible. At least it should be suitable for him to
sleep there alone. If (the succah) is not (fit to sleep in), then even
after the event, it is invalid.2
1) Such as the cold weather at Succot time in their countries (Europe). 2) This does not refer to temporary events, like bad weather, which would stop one sleeping there, but rather that the succah was built in an unsuitable place, that from the start would prevent one sleeping in it. | שינה אפילו עראי מדינא צריך סוכה וכן עושין המדקדקין במצות שאפילו שינת עראי אינם ישנים חוץ לסוכה ועתה שנוהגים הרבה להקל בשינה כתבו האחרונים זכרונם לברכה כמה טעמים ללמד זכות עליהם אבל כל ירא שמים ראוי לו להחמיר ולעשות סוכה שיכול לדור שם עם אשתו כמו שהוא דר כל השנה כולה אם אפשר לו ולכל הפחות שתהא ראויה לישן שם הוא לבדו ואם אינה כן אפילו בדיעבד היא פסולה |
135:9 When rain comes down, one is exempt from (dwelling) in the succah. What kind of rain exempts (one) ? If so much falls that if it got into the food it would be spoilt, even if the food is not (actually on the table) before him, or one estimates that if (this amount of rain) had fallen into a room where one was one would have gone out to another room, then one leaves the succah and enters the house. If one started to eat in the succah and then the rain (began) to fall, and (then) entered the house and began to eat in the house, or because of rain (which was already falling) began straight away to eat in the house, and afterwards the rain stopped, one finishes his meal in the house and is not obliged to go in the middle of the meal from the house to the succah. Similarly, if (the weather) is cold and the food freezes in the succah, one is exempt from the succah and eats in the house. | ירדו גשמים פטור מן הסוכה באיזה גשמים פטור אם ירדו כל כך שאם היו נופלים כך לתוך התבשיל היה מתקלקל אפילו אין לפניו התבשיל או שהוא משער שאם היו נופלים לתוך החדר שהוא בו היה יוצא משם לחדר אחר אז יוצא גם מן הסוכה לבית ואם התחיל לאכול בסוכה ואחר כך ירדו גשמים ונכנס לתוך הבית והתחיל לאכול גם בבית או שמחמת הגשמים התחיל מתחלה לאכול בבית ואחר כך פסקו הגשמים גומר סעודתו בבית ואינו מחייב ללכת באמצע הסעודה מביתו לתוך הסוכה וכן כשהעת קר והמאכלים נקרשים בתוך הסוכה פטור מן הסוכה ואוכל בבית |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here