Audio by Ushy Fried

135:4 On the second night1 it is also an obligation to eat in the succah even if one is uncomfortable, and its laws are as for the first night as we have already described. There is one difference between them, if one saw that the rain was not stopping or one waited and it did not stop, before grace after meals, one goes into the succah and eats there at least a k'zayit of bread without (saying) the ''to dwell in the succah'' blessing then returns to his home and blesses grace after meals.

1) All references to the second night only apply outside Israel of course.

בליל שני גם כן חובה לאכול בסוכה ואפילו הוא מצטער ודינו כמו בלילה הראשון וכמו שכתבנו אלא חילוק אחד יש ביניהן שאם ראה שלא יפסקו הגשמים או המתין ולא פסקו מקדש בבית ואוכל שם וקודם ברכת המזון הולך לתוך הסוכה ואוכל שם לכל הפחות כזית פת בלא ברכת לישב בסוכה וחוזר לביתו ומברך ברכת המזון
135:5 In the evening when one comes from the synagogue one enters the succah and makes kiddush immediately but one should only make kiddush if one is sure it is night. When one says ''to dwell in the succah'' during kiddush, one should intend this blessing to also include that meal and also sleeping (in the succah) and the rest of the things one does in the succah, up to the kiddush of the following morning. On the blessing ''who has kept us in life'' one should intend that the blessing ''who has kept us in life'' applies both to the festival and to the succah. Therefore, on the first night one first blesses ''to dwell in the succah'' and after that ''who has kept us in life'' so that the ''who has kept us in life'' blessing is also on the succah. On the second night one first blesses ''who has kept us in life'' and afterwards ''to dwell in the succah''. ערבית כשבא מבית הכנסת נכנס לסוכה ומקדש מיד רק לא יקדש אלא כשהוא ודאי לילה וכשהוא מברך בקידוש לישב בסוכה יכוין לפטור בברכה זו סעודה זו וגם השינה ושאר צרכיו שיעשה בסוכה עד הקידוש שביום המחר ובברכת שהחיינו יכוין שהוא מברך שהחיינו על החג וגם על הסוכה ולכן בלילה הראשון מברכין תחלה לישב בסוכה ואחר כך שהחיינו שתהא ברכת שהחיינו גם על הסוכה ובליל שני מברך תחלה שהחיינו ואחר כך לישב בסוכה
135:6 When several heads-of-houses (hosts) are eating in one succah together with their wives and families, who need to listen carefully to the kiddush in order to be included in it, and if all the hosts made kiddush together, it is not valid and the kiddush will not be clearly heard, therefore, it is better if they make kiddush one after the other. If they make kiddush together, for example, (because) there is no one there who needs to hear kiddush, if one preceded (the others) and finished the blessing ''who creates the fruit of the vine'' or another blessing, and afterwards the others finished, the first should not respond ''Amen'' to the other's blessing, because this ''Amen'' is an interruption between the ''who creates the fruit of the vine'' blessing and drinking (the wine). It is generally customary for each to wait for the other and respond ''Amen'', but this is not the law and they should all say (kiddush) together. כשאוכלים כמה בעלי בתים בסוכה אחת ויש שם גם הנשים ושאר בני בית שצריכין לשמוע היטב את הקידוש לצאת בו אם יקדשו כל הבעלי בתים ביחד תרי קלי לא משתמעי ולא ישמעו היטב את הקידוש על כן טוב יותר שיקדשו בזה אחר זה ואם מקדשין ביחד כגון אם אין שם מי שצריך לצאת בשמיעת קידוש אם קדם אחד וסיים ברכת בורא פרי הגפן או ברכה אחרת ואחר כך סיים חבירו אין להראשון לענות אמן אחר ברכת חבירו משום דאמן הוי הפסק בין ברכת בורא פרי הגפן לשתיה והעולם נוהגין להמתין זה על זה ועונין אמן וזהו שלא כדין אלא יש להם לומר הכל ביחד

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here