135:16 An ill person and his attendants are exempt from succah. If he is ill but not dangerously so, his attendants are not exempt except at the times when he needs them. If he is dangerously ill, they are exempt even at the times when he does not need them so much. | חולה ומשמשיו פטורים מסוכה אם הוא חולה שאין בו סכנה אין המשמשים פטורין אלא בשעה שהוא צריך להם אם הוא חולה שיש בו סכנה פטורין גם בשעה שאין צריך להם כל כך |
135:17 One who is distressed is exempt from the succah, on the rest of
the nights1 and on all the days. This applies to one who is distressed
due to a swelling or the wind or a bad smell and other similar things,
and also if the lights went out in his succah on Shabbat and it would be
a lot of trouble to go to a friend's succah, can go to his house to a
place where there are lit lights. This applies provided he built the
succah properly in the first place, and by chance there came to him the
realisation that he is distressed at having to sit or sleep in the
succah. However, if from the beginning he built it in a bad or
inappropriate place, or in a place where he is afraid to sleep, he does
not fulfill the obligation even by eating during the day. If the wind
comes and (threatens) to blow out the lights through the walls, it is
permitted to spread out a sheet or garment (as a shield).
1) Apart from the first night (in Israel) and the first two nights (outside Israel). | מצטער גם כן פטור מן הסוכה בשאר הלילות וכן בכל הימים והיינו שמצטער מחמת צנה או מרוח או מריח רע וכיוצא בו וכן אם כבו הנרות בסוכתו בשבת ויש לו טורח גדול לילך לסוכת חבירו יכול לילך לביתו במקום שיש לו נרות דולקות ודוקא אם מתחילה עשה סוכתו כראוי ואך במקרה בא לו הענין שהוא מצטער לישב או לישן בסוכה אבל אם מתחלה עשאה במקום רע וכדומה או במקום שיתירא לישן בה אינו יוצא בה אפילו באכילה ביום אם בא הרוח לכבות הנרות דרך הדפנות מותר לפרוס שם סדין או בגד |
135:18 Those journeying during the day are exempt from succah during the day, because they don't have the time to search for a succah, and they need to keep going on their way. However, if they can sit in a succah, without (the) trouble (of searching) they are obligated to sit in a succah. At night time, when one is at a hotel where one wants to sleep (there), one must trouble oneself and sit in a succah. Even if one is in a place that does not have a succah, if one can make a succah at a small expense, one is obligated to try (to make sure) that one will have a succah to sleep in. One who journeys at night has the same laws as one (who travels) by day. Those that travel into the countryside to collect money (owing to them) during the Intermediate days, if they can't make there a succah, should be scrupulous on themselves, and return to their homes every night to carry out the obligation of succah. | הולכי דרכים ביום פטורין מן הסוכה ביום כיון שאין להם שהות לטרוח אחר סוכה כיון שצריכין לילך תיכף לדרכן אבל אם יכול לישב בסוכה בלי טורח חייב לישב בסוכה ובלילה כשהוא במלון שהוא רוצה ללון שם צריך לטרוח את עצמו לישב בסוכה אפילו הוא במקום שאין שם סוכה אם יכול לעשות סוכה במעט ממון חייב להשתדל שיהיה לו סוכה לישן בתוכה ואם הולך גם בלילה דינו כמו ביום וההולכים בכפרים לגבות חובות בחול המועד אם אין יכולים לעשות בהם סוכה יחמירו על עצמן לחזור לבתיהם בכל לילה לקיים מצות סוכה |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here