Audio by Ushy Fried

135:1 It is written:1 ''You shall dwell in succot for seven days.'' The meaning of ''to dwell'' in the succah, is that the Torah tells us to ''dwell'' in a succah for seven days, just as one ''dwells'' in ones' house the rest of the year. Thus, one should, from the start (of the festival) make the succah ones' main residence, and move into it ones' best dishes and most beautiful covers. One should eat, drink, study, relax and sleep in the succah. Even if one talks to a friend, one should talk in the succah. Similarly, if one prays by oneself, one should pray in the succah. As it is written:2 ''So that your descendants will know that I made the Children of Israel to sit in succot, when I brought them out of Egypt.'' Therefore, we should have the intention by our sitting in the succah, that this is because the Holy One, Blessed be He, commanded us, to sit in succot as a remembrance of the exodus from Egypt. (Concerning) these ''succot'' that are mentioned in the Torah ''because (I made you) to sit in succot''. There is a difference of opinion between the sages.3 Rabbi Eliezer says that they are the ''Clouds of Glory'' with which the Holy One, Blessed be He, surrounded our ancestors so that they would not be disturbed by the heat and the sun (of the desert). Rabbi Akiva says actual succot (booths) that they built in their camps against the sun. Although we left Egypt in the month of Nissan, we were not commanded to make succot at this time, because it is the beginning of the summer period, and it is normal for people to make succot for shade, and it would not be obvious that this was (due to) a commandment of the Creator, may His name be blessed. Therefore, He commanded us to build them in the seventh month, which is the time of the rains, and people would normally leave their succot and dwell in their houses. We (however) leave the house and dwell in the succah, to show every one that we are carrying out the commandment of the King.

1) Leviticus 23:42. 2) Leviticus 23:43. 3) Succah 11b.

כתיב בסכות תשבו שבעת ימים פירוש תדורו בסכות אמרה תורה שידור בסוכה שבעת ימים כמו שהוא דר בביתו כל השנה כן תהא עתה עיקר דירתו בסוכה שיכניס לתוכה כליו הנאים ומצעות הנאות ואוכל ושותה ולומד ומטייל וישן בסוכה ואפילו אם מספר עם חבירו יספר בסוכה וכן אם מתפלל ביחידות יתפלל בתוך הסוכה וכתיב למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים ולכן צריכין לכוין בישיבת סוכה שצונו הקדוש ברוך הוא לישב בסוכה זכר ליציאת מצרים וסוכות אלו שאומר הכתוב כי בסוכות הושבתי נחלקו בהם תנאים רבי אליעזר אומר המה ענני הכובד שהקיף בהם הקדוש ברוך הוא את אבותינו לבל יכם שרב ושמש ורבי עקיבא אומר סוכות ממש שעשו להם בשעת חנייתן מפני החמה ואף על פי שיצאנו ממצרים בחודש ניסן לא צונו לעשות הסוכה באותו הזמן לפי שהוא התחלת ימות הקיץ ודרך כל אדם לעשות אז סוכה לצל ולא היתה ניכרת שהוא במצות הבורא יתברך שמו לכן צוה אותנו לעשותה בחודש השביעי שהוא זמן הגשמים ודרך כל אדם לצאת מסוכתו ולישב בביתו ואנחנו יוצאין מן הבית לישב בסוכה בזה יראה לכל כי מצות המלך הוא עלינו לעשותה
135:2 We must treat the succah with honor, to show we are not disrepectful of the commandment, and so we do not bring into it utensils that are not dignified. like pots or a jug used to draw water, containers for storing flour, a kneading trough, a cauldron, a frying pan, a mortar and the like. Similarly, the (dirty) plates after eating should be taken out. Drinking vessels (glasses, cups etc) can be left in the succah. It is customary not to bring in a candle (holder) made from pottery because this can become disgusting. Similarly, one should not carry out in it any disrespectful activities, such as washing pots or dishes. However cups may be rinsed. It is certainly forbidden to urinate in it, even into a receptacle, and even if one does this inside ones' home. But having relations (with ones' wife) is permitted in the succah, because the commandment applies to (all things concerning) a man and his wife. If one brings in to it disrespectful utensils, this does not make it invalid. However, while these are inside it, one should not bless ''to sit in the succah'' until they are removed. צריך להחזיק את הסוכה בכבוד שלא יהיו מצות בזויות עליו ולכן לא יכניס לתוכה כלים שאינם מכובדים כגון קדרות וכד ששואבים בו מים וכלים שמשהים בהם קמח ועריבה ויורה ומחבת ומכתשת וכיוצא בהן וגם הקערות לאחר האכילה צריך להוציאן לחוץ אבל כלי שתיה יהיו בסוכה ונוהגין שלא להכניס לתוכה נר של חרס משום דמאיס וכן לא יעשה בה תשמיש בזוי כגון שטיפת קדרות וקערות אבל כוסות מותר לשטוף וכל שכן דאסור להשתין בה אפילו בתוך כלי אף על פי שעושה כן בתוך ביתו אבל תשמיש המטה מותר בסוכה שהרי עיקר מצוה איש ואשתו אם הכניס לתוכה כלים בזויים אינה נפסלת בכך אך בשעה שהם בה אין לברך לישב בסוכה עד שיוציאום
135:3 Eating in the succah in the first night is an obligation, and one needs to eat in the succah bread, at least a k'zayit1 even if one is uncomfortable (because of the weather) one is obliged to eat in the succah. If rain is falling and one believes it will cease after one hour or two hours, one should wait and afterwards make kiddush and eat in the succah as is proper. If one sees that the rain will not stop or one waited and it did not stop, one makes kiddush in the succah (including) the ''...who has kept us in life...'' blessing, and intends by ''...who has kept us in life...'' to also include the succah. However, one does not bless ''to dwell in the succah'' washes one hands and blesses ''who brings forth bread'' and eats a k'zayit of bread without a break, then goes to the house and finishes his meal. One should intend at the time of washing the hands and while blessing ''who brings forth bread'' that he intends to eat also in the house. If the rain stopped before one said grace (after the meal), one should return to the succah, bless ''to dwell in the succah'' and eat about a little more than a ''k'beitzah''2 of bread, then say grace after meals. If the rain stopped after he said grace after meals, he also goes (out) to the succah, washes his hands a second time, eats a little more than a ''k'beitzah'' of bread with the blessing ''to dwell in the succah'' and then says grace after meals. If, in his succah, even after the rain have stopped water is still dripping from the covering, and there is a succah in his neighbourhood which had a closed roof and after the rain, was opened up, he goes there and eats bread with a joyful heart.

1) The amount of an olive, about 1 oz or 28 gm. 2) lit; the size of an egg. About 86 to 100 ml, or about two thirds of a slice of regular sliced white bread or three quarters of a regular square machine matzah (''Halachot of K'zayit'' by Rabbi Y. Bodner).

אכילה בסוכה בלילה הראשונה היא חובה שצריך לאכול בסוכה פת לכל הפחות כזית ואפילו מצטער חייב לאכול בסוכה ואם יורדים גשמים אם מדמה שיפסקו לאחר שעה או שתי שעות ימתין ואחר כך יקדש ויאכל בסוכה כראוי ואם רואה שלא יפסיקו הגשמים או שהמתין ולא פסקו מקדש בסוכה ומברך שהחיינו ומכוין בשהחיינו גם על הסוכה אבל אינו מברך לישב בסוכה ונוטל ידיו ומברך המוציא ואוכל שם כזית פת בלי הפסק והולך לתוך הבית וגומר סעודתו ויש לו לכוין בשעת נטילת ידים ובשעת ברכת המוציא שדעתו לאכול גם בבית ואם פסקו הגשמים קודם שבירך ברכת המזון הולך שוב לתוך הסוכה ומברך לישב בסוכה ואוכל קצת יותר מכביצה פת ומברך ברכת המזון ואם פסקו הגשמים לאחר שבירך ברכת המזון הולך גם כן לתוך הסוכה ונוטל ידיו שנית ואוכל קצת יותר מכביצה פת בברכת לישב בסוכה ומברך ברכת המזון אם בסוכה שלו אף לאחר שפסקו הגשמים עדיין המים מטפטפין מן הסכך ויש בשכונתו סוכה שהיתה מסוגרת בגג ולאחר הגשמים נפתחה ילך שמה ויאכל פת בטוב לבב

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here