Audio by Ushy Fried

134:7 One who makes a succah under the branches of a tree this is invalid. Even if from the branches only there was more light than shade and then one put a covering on it, to make a succah, it is still invalid. Even if one cut afterwards the branches (off the tree). in any event the succah remains invalid. It is written that on the festival of Succot ''make for yourself'' and this is explained as ''to make'' and not to ''have made'', therefore after one has cut the branches, one must lift each branch up from the covering and then bring them back again for the purpose of making the succah. It is therefore forbidden to put on the covering before one has set up the walls, because it is the (act of) putting on the covering that makes the succah valid. העושה סוכתו תחת ענפי אילן הרי היא פסולה ואפילו אם מחמת הענפים בלבד היתה חמתה מרובה מצלתה ואם כן בסכך שהניח עליה עשה את הסוכה מכל מקום פסולה ואפילו אם יקצוץ אחר כך ענפי האילן מכל מקום הסוכה נשארת בפסולה דכתיב חג הסוכות תעשה לך ודרשינן תעשה ולא מן העשוי ולכן לאחר שקצץ הענפים צריך הוא להגביה כל ענף מן הסכך ויחזור ויניחנה לשם סוכה וכן אסור להניח את הסכך קודם שעשה את הדפנות דבעינן שבהנחת הסכך תהא סוכה כשרה
134:8 A succah that is made with an opening roof, should have its roof opened before laying on the covering, and if afterwards one closes the roof, and then opens it again, this does not damage (its status as a valid covering), because its considered as spreading out a covering and then removing it. In any case, one should be careful to make sure the roof is open when the festival starts. One should also be careful with regard to those succot that the roof should be fully open and stand (vertically) in line with the walls of the succah, because if they are not straight up but are leaning in and slightly over the covering, even if by an amount that does not invalidate the succah, in any event, one should be careful not to sit in that place that is overhung by the roof, as one would then be sitting under the roof (and not under the covering). Even though a succah (that was built) for the festival does not need a mezuzah, in any case, a built (permanent) succah which is used throughout the year, does need a mezuzah. During the festival, it stills needs, so there is no need after the festival to put on the mezuzah from new. וכן בסוכה העשויה בגגות הנפתחים צריך לפתוח את הגגות קודם שמניח את הסכך ואם אחר כך סוגר את הגג וחוזר ופותח אינו מזיק דהוי כאלו פורס עליה סדין וחוזר ונוטלו ומכל מקום יש להחמיר שיהא הגג פתוח בהכנסת החג עוד צריכין ליזהר באלו סוכות שיהא הגג פתוח היטב עומד בשוה עם דופן הסוכה אלא נוטה קצת על הסכך שאם אינו עומד בשוה אפילו אינו שיעור גדלו שתפסל הסוכה בכך מכל מקום צריך ליזהר שלא ישב במקום הזה שהגג משופע שנמצא יושב תחת הגג אף על פי שסוכת החג בחג פטורה מן המזוזה מכל מקום אלו סוכות הבנויות שמשתמשים בהם כל השנה ונתחייבו במזוזה גם בחג לא נפטרו ואין צריכין אחר החג לקבוע את המזוזה מחדש
134:9 One can carry out the commandment with a borrowed succah but not with a stolen succah. Therefore one should not make a succah in a public place.1 In an emergency, when there is no other succah available, one may sit in it and make the blessing.

1) Because then it would no longer belong to you.

יוצאין בסוכה שאולה אבל לא בסוכה גזולה ולכן אסור לעשות סוכה ברשות הרבים ובשעת הדחק שאין לו סוכה אחרת בשום אופן יושב בה ומברך עליה

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here