Audio by Ushy Fried

13:4 It is forbidden to eat, or drink, or sleep in them, even a (short) nap. For the sake of a mitzvah - for example, on Yom Kippur night - one may sleep (in them) but move away from the holy ark. Similarly, to eat there, for the sake of a mitzvah, a meal, without drunkedness or frivolity, is permitted. Also those people who study there regularly, may eat and sleep there, even night-time sleep, so that they will not neglect their studies. אסור לאכול או לשתות או לישן בהם אפילו שינת עראי ולצורך מצוה כגון בליל יום הכפורים מותר לישן אך יתרחק מן הארון הקודש וכן לאכול שם לצורך מצוה סעודה שאין בה שכרות קלות ראש מותר וכן אותן אנשים שלומדים שם בקביעות מותרים לאכול ולישן שם אפילו שינת קבע שלא יתבטלו מלמודם
13:5 When one builds a synagogue, it is necessary to consult a Torah Sage, who will give directions how it should be built.

כשבונין בית הכנסת צריכין להוראת תלמיד חכם איך ובאיזה ענין לבנותו

14:1 From Hodu 1 to the conclusion of the song, 2 is termed the ''verses of praise'', and ''Blessed (be He) who said ...'' is the blessing (said) before these, and ''Praised be Thy name ...'' is the blessing (said) after these. One who started ''Blessed (be He) who said ...'' until the end of the prayers, is forbidden to interrupt (the prayers) by speaking, even in Hebrew. (Also, wherever it is forbidden to stop, it is (still) forbidden in Hebrew) However, regarding stopping for the sake of a mitzvah, (different) laws apply, between the ''verses of praise'' and its blessings and the Shema and its blessings. In the ''verses of praise'', even in the middle of ''Blessed (be He) who said ...'' and (to) in the middle of ''Praised be Thy name ...'', if one hears a blessing (from another) one may answer ''Amen.'' Similarly, if one hears the congregation saying the Shema, one may say with them the verse ''Hear, O Israel ...''. Certainly, (to respond) to Kaddish, Kedusha, and Borechu one is permitted to stop and to respond (Amen) with the congregation. 3 In any event, if it is possible for one to intend to stop for these, in a place of a (natural) stop, such as between one psalm and another, or at least do it between one verse and another. And ''Blessed be He and blessed be His name'' should not be said within the ''verses of praise'', even in a place of a (natural) stop (because it is not mentioned in the Talmud). Similarly, the prayer ''Let be blessed, and praised ...'', which is said while the chazan sings Borechu, should not (at this stage of prayer) be said, since it is only a custom. Also, if one relieved oneself and washed one's hands, it appears to me that one should not say the blessing ''Who has made'', since one can say it afterwards. 4

1) "Give thanks to the Lord..." (I Chron. 16:8-36) 2) The song sang at the Sea of Reeds, "Then sang Moses..." (Exodus 15:1). Note that Yum Suf (the Sea of Reeds) is often translated (wrongly) as the Red Sea. 3) One may interrupt the ''verses of praise'' to say the prayer Modim, said by the congregation in response to the chazan (Shulchan Aruch HaRav 66:5). 4) See also Law 8. The laws governing interruptions in the midst of Shema and its blessings will be explained in Ch. 16.

מן הודו עד לאחר השירה המה פסוקי דזמרה וברוך שאמר היא ברכה שלפניהם וישתבח היא ברכה שלאחריהם משהתחיל ברוך שאמר עד לאחר גמר התפלה אסור להפסיק בדיבור אפילו בלשון הקודש וכן בכל מקום שאסור להפסיק אסור אפילו בלשון הקודש אך לענין הפסק לדבר מצוה יש חילוק בין פסוקי דזמרה וברכותיה לקריאת שמע וברכותיה בפסוקי דזמרה אפילו באמצע ברוך שאמר ובאמצע ישתבח אם שומע איזה ברכה מותר לו לענות אמן וכן אם שומע שהקהל אומרים קריאת שמע אומר עמהם פסוק שמע ישראל וגו' ומכל שכן לקדיש ולקדושה ולברכו דמותר לו להפסיק ולענות עם הקהל ומכל מקום אם אפשר לו לכוין שיפסיק לאלו במקום הפסק כגון בין מזמור למזמור או לכל הפחות בין פסוק לפסוק יעשה וברוך הוא וברוך שמו לא יאמר תוך פסוקי דזמרה אפילו במקום הפסק כיון שאינו נזכר בגמרא וכן הנוסח יתברך וישתבח וכו' שאומרים כשהחזן מנגן ברכו לא יאמר כיון שאינו אלא מנהג וכן אם עשה צרכיו ורוחץ ידיו נראה לי דלא יאמר ברכת אשר יצר כיון שיכול לאמרה אחר כך

To subscribe click here.

To unsubscribe click here.