Audio by Ushy Fried

134:4 One should be careful from the start to not put on the succah anything that can receive uncleanliness and (is used to support) the covering on it. For example, a ladder whose rungs can receive uncleanliness, and also tools such as an axe (pickaxe or hoe) or rake. Even if one puts them on just for (added) support, it is preferable not to, but if this was already done, or one has nothing else everything that one has is permissible because it is allowed to support the covering on something that receives uncleanliness. לכתחלה ראוי להחמיר שלא להניח על הסוכה דבר המקבל טומאה שיניח עליו את הסכך כגון סולמות שיש בהן בית קיבול השליבות וכל שכן שאר כלים כגון מרא מעדר ומגרפה ואפילו ליתן אותם על הסכך להחזיקו יש להחמיר ובדיעבד או שאין לו שאר דברים הכל מותר דקיימא לן דמותר להעמיד את הסכך בדבר המקבל טומאה
134:5 The covering should be put on until there is more shade than light, for if there was more light than shade this is forbidden from the Torah. One should be careful that there is not in one place a gap of more than three hand-breadths.1 One should have some space between the (pieces of) the covering so that one sees the stars, in any case, if it was (so) thick, that the stars are not visible, it's still valid. but if it is so dense, that if heavy rain fell it wouldn't get through, this makes it like a house and it is not valid (as a succah).

1) A ''Tefach'' or hand-breadth is about 3 inches or 8 cm, or 9.6 cm according to the Hazon Ish.

צריך להניח סכך עד שתהא צלתה מרובה מחמתה שאם היתה חמתה מרובה מצלתה פסולה מן התורה ולכן צריכין ליזהר שלא יהא במקום אחד אויר ג' טפחים ולכתחלה צריכה שיהא אויר קצת בין הסכך כדי שיראו הכוכבים ומכל מקום אם היתה מעובה שאין הכוכבים נראים כשרה אבל אם היתה מעובה כל כך שאפילו אם יורדים גשמים הרבה אינם יורדים לתוכה אם כן הוי כעין בית ופסולה
134:6 In built succot sometimes the boards project above the walls, and on these sides are laid the poles on which the covering will be. As long as the board is not more than 4 cubits1 the succah is not made invalid, because of an invalid covering, as it is a Torah law received from Moses at Mt. Sinai, that less than 4 cubits is considered as a sloping side, meaning that it is considered part of the wall and the wall is considered as if it continues up at a slant. However, we do not sit or sleep under this board because it is not considered as part of the Succah, even if it is only four hand-breadths wide, but the rest of the covering is valid. However, if one places on the walls, boards which are four cubits or more, this is termed an invalid covering and makes the whole succah invalid. In any case, if this is only on one side, as is the way in some built succot, where a slight ceiling is made on one side (in order to move to there the parts of the roof at first) this does not make the succah non-valid, since this is only on one side, and there are still three valid walls on which one can lay a valid covering, and a succah made from three walls is also valid. This is provided it has the (minimum) measurements of a succah, that is 7 hand-breadths by 7 hand-breadths square, and one does not sit under this ceiling.

1) The ''Amah'' or cubit is six hand-breadths, that is about 50-60 cm.

בסוכות הבנויות לפעמים בולטים דפים למעלה על הכתלים ועל דפים אלו מונחים הכלונסאות שעליהם הסכך ומאחר שאין הדף רחב מארבע אמות אינו פוסל את הסוכה משום סכך פסול כי הלכה למשה מסיני הוא דבפחות מארבע אמות אמרינן דופן עקומה פירוש שנחשב אל הדופן וחשבינן ליה כאלו הדופן נתעקם שם למעלה אלא שאין יושבים ואין ישנים שם תחת הדף כי שם אין לו דין סוכה ואפילו אינו רחב אלא ארבעה טפחים אבל יתר הסוכה כשרה אך אם מונחים אצל הדופן דפים ברוחב ארבע אמות או יותר זה נקרא סכך פסול ופוסל את כל הסוכה ומכל מקום אם אינו כן אלא בצד אחד כמו שהדרך הוא בקצת סוכות בנויות שעושין קצת תקרה מצד אחד כדי לפנות לשם את הכלים תיכף בהתחלה זה אינו מזיק דכיון שאינו אלא מצד אחד הרי יש כאן עוד שלש דפנות כשרות שמונח עליהם סכך כשר וסוכה משלש דפנות גם כן כשירה ובלבד שיהא שם שיעור סוכה דהיינו לכל הפחות ז' טפחים על ז' טפחים במרובע ולא ישבו תחת התקרה

To subscribe click here. To unsubscribe click here
To learn about our program for Mishna Yomis click here