134:10 The Israelite (Jew) should be careful not to cut for himself the covering for the succah but rather buy it. In an emergency he can cut it by himself after having asked permission from the owner of the land. | יש ליזהר שלא יקצץ הישראל בעצמו סכך לסוכתו אלא יקנה מאחר ובשעת הדחק יכול לקצוץ בעצמו אלא שיטול רשות מבעל הקרקע |
134:11 One can build a succah during the Intermediate days (of the festival). | מותר לעשות סוכה בחול המועד |
134:12 The wood of the succah, whether from the walls or from the
covering, are forbidden to benefit by, up to after Simchat Torah,
because they were set aside for (carrying out) the commandment. Even to
take from them a splinter as a tooth-pick is forbidden. Even if they
fell down, it is still unconditionally forbidden. If Simchat Torah fell
on Friday, it is also forbidden on Shabbat. Also the decorations of the
Succah are forbidden to have benefit from even if they fell down. They
are also forbidden for use on Shabbat or Yom Tov, and may not be handled
(moved) because they are ''set aside''.1 However, (concerning) an etrog
that was hung up in the succah for decoration, one is allowed to smell
(its fragrance) because smelling is not a forbidden activity.
Decorations that were hung from the covering are by custom forbidden to
use even if a condition (to allow this when they were hung) was made.
However, (regarding) decorations that were hung from the walls, such a
condition allows use. One can remove the paintings that are hung in the
Succah for decoration, and carry them away so that they are not spoilt
from the rain. Even if no explicit condition was made it is assumed that
they were hung with this in mind. In any case, it is better to make such
an explicit condtion from the start, namely, before twilight on the
first (night of the festival) one stands (in the succah) and says: ''I
make the condition that it will be permitted to eat and make use of the
decorations of this succah whenever I want.'' One should take care, that
succah decorations that is his intention to remove during the festival
are not tied with a knot but with a slip-knot.
1) ''Mukseh'' or set aside, refers to weekday objects that one should not touch on Shabbat in case one accidentally uses them for their week day, forbidden, operation. However, if one wants to use them for a permitted action on the Shabbat or Yom Tov it is allowed. For example, a hammer is normally forbidden to handle but one can take it for the purpose of cracking nuts. | עצי הסוכה בין מהדפנות בין מהסכך אסור בהנאה עד לאחר שמחת תורה כיון שהוקצו למצוה ואפילו ליטול מהם קיסם לצוץ שיניו אסור ואפילו אם נפלו אסורין ולא מהני בהו תנאי ואם חל שמחת תורה בערב שבת אסורין גם בשבת וכן נוי סוכה אסורין בהנאה אפילו נפלו וכיון שאסורין בהנאה לכן בשבת וביום טוב אסורין בטלטול משום מוקצה ומכל מקום אתרוג התלוי בסוכה לנוי מותר להריח בו דלא הוקצה מריח ובנוי התלוי בסכך נוהגין שאפילו תנאי לא מהני אבל בנוי התלוי בדפנות מהני תנאי והסדינים המצויירים שתלוים בסוכה לנוי נוהגין לטלטלן שלא יתקלקלו מן הגשמים ואפילו לא התנה בפירוש כי מסתמא מתחלה אדעתא דהכי תלאן ומכל מקום טוב להתנות תחלה בפירוש דהיינו קודם בין השמשות הראשון יעמוד שם ויאמר אני מתנה שאהא מותר לאכול ולהשתמש בנוי סוכה זו מתי שארצה וצריך ליזהר בנוי סוכה אשר בדעתו ליטלו בתוך יום טוב שלא לקשרו בקשר אלא בעניבה |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here