133:26 After the concluding service, even if it was Shabbat and it is
still day-time, then, anyway, one says ''Our Father, our King'' and then
says ''Hear, O Israel...'' once, then ''Blessed be His name, Whose
glorious kingdom...'' three times, then ''The Lord, He is G-d.'' seven
times to accompany the Holy presence as it ascends upwards through the
seven firmaments. The Reader says the full kaddish in a joyful tone,
then we blow once on the Shofar. This is the sign of the Holy presence
leaving us to go up, as it was at the giving of the Torah. As the Holy
presence went up:1 ''the horn sounds long...'' and (further) it was
said:2 ''G-d is gone up with a shout...'' and it also a reminder of the
shofar on Yom Kippur of the Yovel.3 One can blow even if the stars have
not come out but it is twilight, even if this is Shabbat. However, if it
is still day, one does not blow. After blowing everyone says three times
''Next year in Jerusalem''.
1) Exodus 19:13. 2) Psalms 47:6. 3) 50th year. |
לאחר תפלת נעילה אפילו חל בשבת וגמרו ביום מכל מקום אומרים אבינו מלכנו ואומרים שמע ישראל פעם אחת ברוך שם כבוד מלכותו שלש פעמים ה' הוא אלהים שבע פעמים ללות את השכינה שמתעלה למעלה משבעה רקיעים ואומר השליח צבור קדיש שלם בניגון של שמחה ואחר כך תוקעין תקיעה אחת והוא סימן לסילוק שכינה למעלה כמו שהיה במתן תורה שכשעלה השכינה נאמר במשוך היובל וגו' ונאמר עלה אלהים בתרועה וגם הוא זכר לתקיעת יום הכפורים ביובל ויכולין לתקוע אף על פי שעדיין לא יצאו כוכבים אלא שהוא בין השמשות ואפילו הוא שבת אבל בעוד יום אין לתקוע לאחר התקיעה אומרים כולם ג' פעמים לשנה הבאה בירושלים |
133:27 After the stars come out we say the evening prayers, One should have a Reader who is suitable, and will pray smoothly with concentration and one should rebuke those who try to rush. One says in the the the Amidah ''You have favoured us...''. If (Yom Kippur) was on Shabbat one says ''And G-d give you...'' but not say ''And let the graciousness...'' nor ''But You are holy...''. After the prayers one blesses the new moon and friendly greetings are then exchanged with rejoicing and a happy heart as on a Festival. | לאחר צאת הכוכבים מתפללין מעריב ויש להעמיד שליח צבור הגון ויתפלל בנחת ובכוונה ויש לגעור בהחוטפים אומרים בתפלת שמונה עשרה אתה חוננתנו אם חל בשבת אומרים ויתן לך אבל אין אומרים ויהי נועם ואתה קדוש ולאחר התפלה מקדשין את הלבנה ופוקדין איש את רעהו בשמחה וטוב לב כמו ביום טוב |
133:28 At the Havdolah for out Yom Kippur one needs to bless only on a
light that was alight,1 and not on a light that one lit now from a flint
(match) or the like, nor with what was lit from them. The best way is to
light another candle from the candle one lit yesterday in the house, and
then bless over the two of them. If one does not have a light in the
house one can bring the candle that one lit in the synagogue and light
another from this candle and then bless over them. In an emergency, one
can bless over a candle that was lit by a non-jew, or from the light of
a match or the like. One does not begin from2 ''Behold G-d is my
salvation...'' rather one blesses on the cup (of wine), on the candle
and (makes) the blessing ''Hamavdil''.3 One does not bless over the
spices. If (Yom Kippur) was on Shabbat then one does bless over the
spices, and also starts with ''Behold G-d is my salvation...'' as on a
normal out Shabbat.
1) all of Yom Kippur. 2) Isaiah 12:2. 3) ''Who has made a distinction''. | בהבדלה של מוצאי יום הכפורים צריכין לברך דוקא על נר ששבת ולא על נר שהוציאו עתה מן האבנים וכדומה ולא במה שהודלק ממנו והמובחר הוא להדליק נר אחר מן הנר שהדליק אתמול בביתו ולברך על שניהם ואם אין לו נר בביתו יביא את הנר הדולק מבית הכנסת ולהדליק עוד אחד מזה הנר ולברך עליהם ובשעת הדחק מברכין על הנר שהודלק מנר של אינו יהודי או מהאור שהוציאו מאבנים וכדומה ואין מתחילין הנה אל ישועתי אלא מברכין על הכוס ועל הנר והמבדיל ואין מברכין על הבשמים ואם היה שבת מברכין גם על הבשמים גם מתחילין הנה אל ישועתי כמו בשאר מוצאי שבת |
To subscribe click here. To unsubscribe
click here
To learn about our program for Mishna Yomis
click here